Kokemuksia kehitysvammaisen henkilön vuorovaikutuksen tukemisesta kuvakommunikointiohjelman avulla
Kopomaa, Inka (2017)
Kopomaa, Inka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203495
Tiivistelmä
Kopomaa, Inka. Kokemuksia kehitysvammaisen henkilön vuorovaikutuksen tukemisesta kuvakommunikointiohjelman avulla. 53 s., 2 liitettä. Helsinki, kevät 2017. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää GoTalk Now -kuvakommunikointiohjelman käytön kokemuksia ja soveltuvuutta kehitysvammaisen henkilön kommunikoinnin tueksi. Työn tavoitteena oli tukea ja kehittää kommunikointiohjelman käyttöä, mikä voi edistää kehitysvammaisen asiakkaan kommunikointitaitoja ja hänen itsemääräämisoikeuttaan. Työn pyrkimyksenä oli myös innostaa työntekijöitä jatkamaan ja laajentamaan ohjelman käyttöä muissa kommunikointitilanteissa.
Työ on kehittämistutkimus, jossa on piirteitä myös tapaustutkimuksesta. Teoriaosuudessa käsitellään kehitysvammaisuutta, vammaisen itsemääräämisoikeutta, kommunikaatiota, puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikaatiota sekä teknisiä apuvälineitä kommunikaation tukena. Työn yhteistyökumppanina toimi Rinnekoti-Säätiö, joka on vammaispalveluja tuottava yhteiskunnallinen yritys. Kuuden viikon toteutusvaiheessa kommunikointiohjelma otettiin käyttöön ja harjoiteltiin käyttöä valinnantekotilanteissa yhden kehitysvammaisen asiakkaan kanssa. Kommunikointiohjelman käytön kokemuksia selvittävä aineisto koostuu opinnäytteen tekijän havainnoista sekä kolmen (3) toteutusvaiheessa mukana olleen työntekijän haastattelusta. Aineiston tukena käytettiin myös työntekijöiden täyttämää seurantalomaketta kommunikoinnin harjoittelun ajalta.
Työn tulosten mukaan virtuaalinen GoTalk Now -ohjelma soveltui työn asiakastapaukselle paremmin kuin aiemmin käytetty paperinen kuvakommunikaatio. Suhteellisen lyhyen seurantajakson aikana asiakkaan kommunikointitaidoissa ei tapahtunut suurta kehitystä. Kommunikoinnin sujuvuuteen näytti vaikuttavan sekä yksilön sisäiset että ympäristötekijät. Pidemmällä seurantajaksolla valinnanteossa ja vuorovaikutuksessa olisi saattanut havaita enemmän kehitystä. Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointimenetelmien soveltuvuus on yksilökohtaista eikä mikään menetelmä ole jokaiselle soveltuva.
Työntekijät pitivät GoTalk Now -ohjelman käyttöä pääosin positiivisena kokemuksena. Suurimmiksi haasteiksi nousivat käytössä olevien tablettitietokoneiden vähäinen määrä toimintakeskuksessa sekä kokemattomuus uuden ohjelman käyttäjänä. Tulevaisuudessa GoTalk Now -ohjelmaa olisi hyvä hyödyntää asiakkaille uusissa vuorovaikutustilanteissa sekä uusien asiakasryhmien, kuten maahanmuuttajataustaisten kehitysvammaisten kanssa. Työntekijät toivoivat jatkossa lisää tietoa ja koulutusta teknisten laitteiden sekä virtuaalisten kommunikointiohjelmien käyttöön.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää GoTalk Now -kuvakommunikointiohjelman käytön kokemuksia ja soveltuvuutta kehitysvammaisen henkilön kommunikoinnin tueksi. Työn tavoitteena oli tukea ja kehittää kommunikointiohjelman käyttöä, mikä voi edistää kehitysvammaisen asiakkaan kommunikointitaitoja ja hänen itsemääräämisoikeuttaan. Työn pyrkimyksenä oli myös innostaa työntekijöitä jatkamaan ja laajentamaan ohjelman käyttöä muissa kommunikointitilanteissa.
Työ on kehittämistutkimus, jossa on piirteitä myös tapaustutkimuksesta. Teoriaosuudessa käsitellään kehitysvammaisuutta, vammaisen itsemääräämisoikeutta, kommunikaatiota, puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikaatiota sekä teknisiä apuvälineitä kommunikaation tukena. Työn yhteistyökumppanina toimi Rinnekoti-Säätiö, joka on vammaispalveluja tuottava yhteiskunnallinen yritys. Kuuden viikon toteutusvaiheessa kommunikointiohjelma otettiin käyttöön ja harjoiteltiin käyttöä valinnantekotilanteissa yhden kehitysvammaisen asiakkaan kanssa. Kommunikointiohjelman käytön kokemuksia selvittävä aineisto koostuu opinnäytteen tekijän havainnoista sekä kolmen (3) toteutusvaiheessa mukana olleen työntekijän haastattelusta. Aineiston tukena käytettiin myös työntekijöiden täyttämää seurantalomaketta kommunikoinnin harjoittelun ajalta.
Työn tulosten mukaan virtuaalinen GoTalk Now -ohjelma soveltui työn asiakastapaukselle paremmin kuin aiemmin käytetty paperinen kuvakommunikaatio. Suhteellisen lyhyen seurantajakson aikana asiakkaan kommunikointitaidoissa ei tapahtunut suurta kehitystä. Kommunikoinnin sujuvuuteen näytti vaikuttavan sekä yksilön sisäiset että ympäristötekijät. Pidemmällä seurantajaksolla valinnanteossa ja vuorovaikutuksessa olisi saattanut havaita enemmän kehitystä. Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointimenetelmien soveltuvuus on yksilökohtaista eikä mikään menetelmä ole jokaiselle soveltuva.
Työntekijät pitivät GoTalk Now -ohjelman käyttöä pääosin positiivisena kokemuksena. Suurimmiksi haasteiksi nousivat käytössä olevien tablettitietokoneiden vähäinen määrä toimintakeskuksessa sekä kokemattomuus uuden ohjelman käyttäjänä. Tulevaisuudessa GoTalk Now -ohjelmaa olisi hyvä hyödyntää asiakkaille uusissa vuorovaikutustilanteissa sekä uusien asiakasryhmien, kuten maahanmuuttajataustaisten kehitysvammaisten kanssa. Työntekijät toivoivat jatkossa lisää tietoa ja koulutusta teknisten laitteiden sekä virtuaalisten kommunikointiohjelmien käyttöön.