NMEA2000 Retromittari
Penttinen, Jukka (2017)
Penttinen, Jukka
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173435
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tavoitteena rakentaa purjeveneeseen sähkötoiminen nopeusmit-tari. Purjeveneessä oli ennestään ollut mekaaninen nopeusmittari, jonka nopeus-anturi oli vaurioitunut niin, että se ei ollut enää korjattavissa. Purjeveneen nopeutta oli seurattu veneessä olevasta navigointilaitteesta. Nopeusmittarin vaatimuksena oli, että mittari saisi nopeustietonsa veneessä olevasta NMEA 2000-verkosta (Na-tional Marine Electronic Association) ja näkymä käyttäjälle olisi samanlainen kuin vanhassa mekaanisessa mittarissa.
NMEA 2000 on merielektroniikan tiedonsiirrossa käytetty standardi. NMEA 2000-väylän teknologia perustuu CAN-väyläteknologiaan (Controller Area Net-work). CAN-väylää käytetään teollisuuden automaatiossa, koneissa ja ajoneuvois-sa tiedonsiirtoon. NMEA 2000-standardi noudattelee SAE J1939-protokollaa, mi-kä on kokoelma eri standardeja. Mittarin ohjaukseen käytettiin kehitysalustaa, jos-sa oli Atmelin AT90CAN128-mikrokontrolleri. Tässä Atmelin mikrokontrollerissa on sisäänrakennettu CAN-kontrolleri.
Tässä lopputyössä tutustuttiin NMEA 2000-väylän rakentamiseen ja NMEA 2000-väylällä tapahtuvaan tiedonsiirtoon. Työssä käytiin läpi melko laajasti CAN-väylään liittyvää teoriaa, koska se on olennainen osa NMEA 2000-standardia. Työssä tehtiin myös 3D-suunnittelua, koska joitakin mittarin osia valmistettiin 3D-tulostamalla. Askelmoottoria käytettiin nopeusmittarin viisarin liikuttamiseen.
Lopputuloksena oli käyttökelpoinen NMEA 2000-verkkoa hyödyntävä purjeve-neen nopeusmittari. Mittarin testaus- ja kehitystyö kuitenkin jatkuu, jotta mittariin saadaan halutut muut ominaisuudet.
NMEA 2000 on merielektroniikan tiedonsiirrossa käytetty standardi. NMEA 2000-väylän teknologia perustuu CAN-väyläteknologiaan (Controller Area Net-work). CAN-väylää käytetään teollisuuden automaatiossa, koneissa ja ajoneuvois-sa tiedonsiirtoon. NMEA 2000-standardi noudattelee SAE J1939-protokollaa, mi-kä on kokoelma eri standardeja. Mittarin ohjaukseen käytettiin kehitysalustaa, jos-sa oli Atmelin AT90CAN128-mikrokontrolleri. Tässä Atmelin mikrokontrollerissa on sisäänrakennettu CAN-kontrolleri.
Tässä lopputyössä tutustuttiin NMEA 2000-väylän rakentamiseen ja NMEA 2000-väylällä tapahtuvaan tiedonsiirtoon. Työssä käytiin läpi melko laajasti CAN-väylään liittyvää teoriaa, koska se on olennainen osa NMEA 2000-standardia. Työssä tehtiin myös 3D-suunnittelua, koska joitakin mittarin osia valmistettiin 3D-tulostamalla. Askelmoottoria käytettiin nopeusmittarin viisarin liikuttamiseen.
Lopputuloksena oli käyttökelpoinen NMEA 2000-verkkoa hyödyntävä purjeve-neen nopeusmittari. Mittarin testaus- ja kehitystyö kuitenkin jatkuu, jotta mittariin saadaan halutut muut ominaisuudet.