Instagram NHL-seurojen viestintävälineenä
Masalin, Lauri (2017)
Masalin, Lauri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703273731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703273731
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää Instagramin roolia NHL-seurojen viestintävälineenä. NHL on tällä hetkellä vahvasti esillä Suomessa muun muassa nuorten tähtien, kuten Patrik Laineen, esiinmarssin myötä. Myös Instagram saavuttaa jatkuvasti lisää suosiota etenkin nuorten keskuudessa. Opinnäytetyötä tehtiin vuosien 2015 ja 2016 aikana. Vuonna 2015 haastateltiin seurojen edustajia ja suoritettiin aiheen vaatimaa taustatyötä, ja vuonna 2016 siirryttiin varsinaiseen kirjoitustyöhön, joka tapahtui pääasiassa syksyn aikana.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, ja siihen on osallistunut kaksi NHL-seuraa Pohjois-Amerikasta. Seurojen edustajia haastateltiin sähköpostin välityksellä keväällä 2015, jonka jälkeen niiden toimintaan Instagramissa tutustuttiin puolen vuoden ajan. Puolen vuoden aikana saatua materiaalia peilattiin myöhemmin haastatteluissa saatuihin vastauksiin, jolloin oli mahdollista muodostaa mahdollisimman todenmukainen ja syväluotaava kuva kyseisten seurojen käyttäytymisestä sekä motiiveista tutkimuksen kohteena olleessa sosiaalisessa mediassa.
Tutkimus koostuu kolmesta pääosasta. Ensiksi tutustutaan opinnäytetyön aihetta käsittelevään teoriaan. Tähän kuuluvat niin teoriaosuudet digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta, etenkin Instagramista, sekä koko kompleksinen NHL.
Teoriaosuuden jälkeen puretaan haastateltavien vastaukset empiirisen tutkimuksen osiossa, jonka jälkeen vastaukset analysoidaan empiirisen tutkimuksen tuloksissa. Lopuksi suoritan pohdintaa tekemieni analyysien pohjalta.
Tutkimustulokset osoittavat, miten uskomaton voima sosiaalisella medialla on, ja kuinka monipuolisesti NHL-seurat sitä kykenevät käyttämään. Tuloksista selviää myös, kuinka kustannustehokasta markkinointi sosiaalisessa mediassa on.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, ja siihen on osallistunut kaksi NHL-seuraa Pohjois-Amerikasta. Seurojen edustajia haastateltiin sähköpostin välityksellä keväällä 2015, jonka jälkeen niiden toimintaan Instagramissa tutustuttiin puolen vuoden ajan. Puolen vuoden aikana saatua materiaalia peilattiin myöhemmin haastatteluissa saatuihin vastauksiin, jolloin oli mahdollista muodostaa mahdollisimman todenmukainen ja syväluotaava kuva kyseisten seurojen käyttäytymisestä sekä motiiveista tutkimuksen kohteena olleessa sosiaalisessa mediassa.
Tutkimus koostuu kolmesta pääosasta. Ensiksi tutustutaan opinnäytetyön aihetta käsittelevään teoriaan. Tähän kuuluvat niin teoriaosuudet digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisesta mediasta, etenkin Instagramista, sekä koko kompleksinen NHL.
Teoriaosuuden jälkeen puretaan haastateltavien vastaukset empiirisen tutkimuksen osiossa, jonka jälkeen vastaukset analysoidaan empiirisen tutkimuksen tuloksissa. Lopuksi suoritan pohdintaa tekemieni analyysien pohjalta.
Tutkimustulokset osoittavat, miten uskomaton voima sosiaalisella medialla on, ja kuinka monipuolisesti NHL-seurat sitä kykenevät käyttämään. Tuloksista selviää myös, kuinka kustannustehokasta markkinointi sosiaalisessa mediassa on.