JOTAIN HALUAISIN TEHDÄ : Osallisuuden tukeminen helsinkiläisessä päiväkodissa 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä
Väärälä, Taija; Suominen, Kaisa (2017)
Väärälä, Taija
Suominen, Kaisa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275648
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Suominen, Kaisa & Väärälä, Taija.
JOTAIN HALUAISIN TEHDÄ. Osallisuuden tukeminen helsinkiläisessä päivä-kodissa 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Diak Kalasatama, Helsinki, Kevät 2017, 51., 3 liitettä. Diakonia ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjel-ma. Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Työelämälähtöinen opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena oli lisätä lasten osallisuutta ja osallisuuden kokemusta helsinkiläisessä päiväko-dissa 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Lasten kokemuksia osallisuudesta kar-toitimme haastattelulla. Uudessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa sekä varhaiskasvatuslaissa korostetaan lapsen osallisuutta, joka tekee aihees-ta ajankohtaisen. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytimme Harry Shierin mallia osallisuudesta.
Haastattelu menetelmänä käytimme teemahaastattelua. Aineisto teemoiteltiin kahteen osaan, jotta aineiston analysointi oli selkeämpää. Ensimmäinen tee-ma on leikki, jossa tutkimme lapsen vaikutusmahdollisuuksia arkeen ja leikkiin. Toisessa teemassa tutkimme millainen vuorovaikutus lapsiryhmän lasten ja kasvattajan välillä on. Vuorovaikutus lapsen ja aikuisen välillä on tärkeää osal-lisuuden tunteen luomisessa.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista selvisi, että lapset viihtyvät päiväkodissa, mutta kokevat haluavansa valita itse enemmän leikkejä. Tutkimustuloksista nousi myös esille lasten kokema hyvä vuorovaikutussuhde kasvattajan ja las-ten välillä.
Johtopäätöksenä tuloksista voimme todeta, että lasten ja kasvattajan välinen vuorovaikutussuhde on hyvä, mutta sitä voi tutkia ja kehittää vielä lisää. Lasten osallisuuden ja osallisuuden tunteen luomiseen pitää keskittyä ja osallisuutta päiväkodissa pitää kehittää. Lasten osallisuuden kokemus rakentuu pienistä asioista ja osallisuuden kokemus on lapsille tärkeää.
Lasten osallisuutta ryhmässä on tutkimuksen jälkeen lisätty, sekä kasvattajat ovat huomioineet ja kuunnelleet lasten toiveita ja mielipiteitä toiminnassa.
Asiasanat: Osallisuus, varhaiskasvatus, lapsilähtöisyys, teemahaastattelu
Suominen, Kaisa & Väärälä, Taija.
JOTAIN HALUAISIN TEHDÄ. Osallisuuden tukeminen helsinkiläisessä päivä-kodissa 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Diak Kalasatama, Helsinki, Kevät 2017, 51., 3 liitettä. Diakonia ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjel-ma. Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Työelämälähtöinen opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena oli lisätä lasten osallisuutta ja osallisuuden kokemusta helsinkiläisessä päiväko-dissa 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Lasten kokemuksia osallisuudesta kar-toitimme haastattelulla. Uudessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa sekä varhaiskasvatuslaissa korostetaan lapsen osallisuutta, joka tekee aihees-ta ajankohtaisen. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytimme Harry Shierin mallia osallisuudesta.
Haastattelu menetelmänä käytimme teemahaastattelua. Aineisto teemoiteltiin kahteen osaan, jotta aineiston analysointi oli selkeämpää. Ensimmäinen tee-ma on leikki, jossa tutkimme lapsen vaikutusmahdollisuuksia arkeen ja leikkiin. Toisessa teemassa tutkimme millainen vuorovaikutus lapsiryhmän lasten ja kasvattajan välillä on. Vuorovaikutus lapsen ja aikuisen välillä on tärkeää osal-lisuuden tunteen luomisessa.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista selvisi, että lapset viihtyvät päiväkodissa, mutta kokevat haluavansa valita itse enemmän leikkejä. Tutkimustuloksista nousi myös esille lasten kokema hyvä vuorovaikutussuhde kasvattajan ja las-ten välillä.
Johtopäätöksenä tuloksista voimme todeta, että lasten ja kasvattajan välinen vuorovaikutussuhde on hyvä, mutta sitä voi tutkia ja kehittää vielä lisää. Lasten osallisuuden ja osallisuuden tunteen luomiseen pitää keskittyä ja osallisuutta päiväkodissa pitää kehittää. Lasten osallisuuden kokemus rakentuu pienistä asioista ja osallisuuden kokemus on lapsille tärkeää.
Lasten osallisuutta ryhmässä on tutkimuksen jälkeen lisätty, sekä kasvattajat ovat huomioineet ja kuunnelleet lasten toiveita ja mielipiteitä toiminnassa.
Asiasanat: Osallisuus, varhaiskasvatus, lapsilähtöisyys, teemahaastattelu