Japanin liiketoimintakulttuurin todellisuus ja uskomukset
Moilanen, Teemu (2010)
Moilanen, Teemu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156497
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Japanin liiketoimintakulttuurin todellisuutta ja siihen liittyviä uskomuksia. Kansainvälisesti katsottuna Japanin liiketoimintakulttuuri on toimin-tatavoiltaan hyvin omalaatuinen ja samaan aikaan Japani on kuitenkin yksi maailman talou-dellisesti menestyneimmistä valtioista. Tämän takia Japanin liiketoimintakulttuuriin tutustu-minen on hyvin mielenkiintoista ja tärkeää, jotta tietää, mikä luo hyvän pohjan menestykselle perinteiltään niinkin erilaisessa valtiossa.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin viittä iältään nuorta, työelämässä jo olevaa tai korkeakoulutasolla opiskelevaa henkilöä. Henkilöillä ei ennestään ollut erityistä tietoa Japanin liiketoiminta-kulttuurista. Teemahaastattelun käyttö mahdollisti perinpohjaisen keskustelun haastateltavien kanssa ja oli näin ollen hyvä vaihtoehto.
Teoreettisen viitekehyksen sekä tutkimustuloksien perusteella haastatelluilla henkilöillä oli melko hyvä kokonaiskäsitys Japanin liiketoimintakulttuurin nykytilasta. Osa näkemyksistä ei ollut todenmukaisia, sillä ne olivat esimerkiksi jo vanhentunutta tietoa osittain siitä syystä, että Japani on kokenut rajun toimintatapojen muutoksen viimeisten vuosikymmenien aikana.
Opinnäytetyö tarjoaa kuvauksen Japanin liiketoimintakulttuurista, talouden tilasta sekä kau-pankäynnistä Suomen kanssa nykyaikana. Opinnäytetyön painopiste on liiketoimintakulttuu-riin tutustumisessa, mutta samalla opinnäytetyö tuo esille nuoremman sukupolven mielipitei-tä nykypäivän Japanista.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin viittä iältään nuorta, työelämässä jo olevaa tai korkeakoulutasolla opiskelevaa henkilöä. Henkilöillä ei ennestään ollut erityistä tietoa Japanin liiketoiminta-kulttuurista. Teemahaastattelun käyttö mahdollisti perinpohjaisen keskustelun haastateltavien kanssa ja oli näin ollen hyvä vaihtoehto.
Teoreettisen viitekehyksen sekä tutkimustuloksien perusteella haastatelluilla henkilöillä oli melko hyvä kokonaiskäsitys Japanin liiketoimintakulttuurin nykytilasta. Osa näkemyksistä ei ollut todenmukaisia, sillä ne olivat esimerkiksi jo vanhentunutta tietoa osittain siitä syystä, että Japani on kokenut rajun toimintatapojen muutoksen viimeisten vuosikymmenien aikana.
Opinnäytetyö tarjoaa kuvauksen Japanin liiketoimintakulttuurista, talouden tilasta sekä kau-pankäynnistä Suomen kanssa nykyaikana. Opinnäytetyön painopiste on liiketoimintakulttuu-riin tutustumisessa, mutta samalla opinnäytetyö tuo esille nuoremman sukupolven mielipitei-tä nykypäivän Japanista.