Parainen–Nauvo-lauttasataman kasuuniperustainen tihtaali
Lipasti, Ilmari (2017)
Lataukset:
Lipasti, Ilmari
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610380
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa ymmärrys yleisesti satamarakenteisiin lukeutuvan tihtaalin käyttötarkoituksesta ja niistä asioista, jotka vaikuttavat rakenteen valintaan. Työssä kerrotaan miksi Parainen–Nauvo-lauttasatamassa päädyttiin kasuuniperustukseen, jota käytetään pääsääntöisesti laitureissa sekä majakoiden ja vesialueella olevien tuulimyllyjen perustuksessa. Yksittäisissä tihtaaleissa kyseinen rakenne on harvinainen, työmäärältään suurempi ja haasteellisempi kuin esim. paaluperustus.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osiossa kerrotaan yleisesti tihtaaleista ja kasuunirakenteesta yksittäisen tihtaalin perustuksena sekä rakenteeseen kohdistuvista kuormitustekijöistä. Toisessa osiossa kerrotaan Parainen–Nauvo-lauttasatamaan rakennettujen kasuuniperustuksien ja kansirakenteen rakennusvaiheista sekä tihtaalien käyttötarkoituksesta. Tämä insinöörityö tehtiin Terramare Oy:lle.
Yleisesti vesirakenteet ovat vaativia rakenteita, ja ne toimivat vaikeissa olosuhteissa. Satamarakenteet joutuvat kestämään erittäin suuria käyttö- ja ympäristökuormia, ja niiden ymmärtäminen sekä oikea arviointi mitoituksen kannalta on ratkaisevaa. Vesirakentamisesta on vain vähän kirjoitettua tietoa ja tästä syystä vaaditaan suunnittelussa ja rakentamisessa vahvaa kokemusperäistä asiantuntijuutta ja ammattitaitoa, jotta osataan arvioida oikeat rakennustekniset ratkaisut.
Parainen–Nauvo-lauttasatamassa kasuunirakenteeseen päädyttiin pohjatutkimuksien perusteella. Maaperä osoittautui otolliseksi kasuunirakenteelle, ja kustannuksiltaan rakenne tuli edullisemmaksi vaihtoehdoksi verrattuna paaluperustukseen. Yrityksen omat resurssit kasuunien rakentamiseen vaikuttivat myös suuresti kustannuksiin.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osiossa kerrotaan yleisesti tihtaaleista ja kasuunirakenteesta yksittäisen tihtaalin perustuksena sekä rakenteeseen kohdistuvista kuormitustekijöistä. Toisessa osiossa kerrotaan Parainen–Nauvo-lauttasatamaan rakennettujen kasuuniperustuksien ja kansirakenteen rakennusvaiheista sekä tihtaalien käyttötarkoituksesta. Tämä insinöörityö tehtiin Terramare Oy:lle.
Yleisesti vesirakenteet ovat vaativia rakenteita, ja ne toimivat vaikeissa olosuhteissa. Satamarakenteet joutuvat kestämään erittäin suuria käyttö- ja ympäristökuormia, ja niiden ymmärtäminen sekä oikea arviointi mitoituksen kannalta on ratkaisevaa. Vesirakentamisesta on vain vähän kirjoitettua tietoa ja tästä syystä vaaditaan suunnittelussa ja rakentamisessa vahvaa kokemusperäistä asiantuntijuutta ja ammattitaitoa, jotta osataan arvioida oikeat rakennustekniset ratkaisut.
Parainen–Nauvo-lauttasatamassa kasuunirakenteeseen päädyttiin pohjatutkimuksien perusteella. Maaperä osoittautui otolliseksi kasuunirakenteelle, ja kustannuksiltaan rakenne tuli edullisemmaksi vaihtoehdoksi verrattuna paaluperustukseen. Yrityksen omat resurssit kasuunien rakentamiseen vaikuttivat myös suuresti kustannuksiin.