Improving wellness solution sales through successful B2B partnerships in the UK : Case Firstbeat Technologies Oy
Pönkänen, Silja (2017)
Pönkänen, Silja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122722568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122722568
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli tutkia toimeksiantajayritys Firstbeat Technologies Oy:n ja yrityksen hyvinvointimarkkinoille suunnitteleman ratkaisun Iso-Britanniassa sijaitsevien palveluntarjoajien myyntiaktiivisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tutkittiin Firstbeatin ratkaisua osana palveluntarjoajiensa palvelutarjoomaa, sekä heidän ja Firstbeatin välistä suhdetta yrittäen löytää syitä vähäiseen myyntiaktiivisuuteen. Opinnäytetyö tuotti Firstbeatille useita kehityskohteita sen palveluihin ja asiakassuhteisiin liittyen, sekä toi tutkimusalalle uutta näkökulmaa B2B-asiakassuhteiden ylläpitämisestä.
Tutkimusote oli kvantitatiivnen ja tutkimus pyrki selittävään analyysiin, koska aiheesta tiedettiin ennalta vähän. Aineistonkeruu toteutettiin sähköisenä strukturoituna kyselytutkimuksena, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Tutkimus oli kokonaistutkimus, jonka populaatio oli 210 henkilöä. Kyselyn vastausprosentti oli 23 %. Kerätty aineisto analysoitiin sekä tilastollisin menetelmin kyselytyökalun analysointitoiminnon että luokittelun avulla.
Tutkimustulokset esittivät palveluntarjoajien olevan tyytyväisiä Firstbeatin ratkaisuun investointina, joka tuo lisäarvoa palvelutarjontaansa. Yhtenä ratkaisun heikkoutena pidettiin teknisiä ongelmia. Kehittääkseen Firstbeatin ja palveluntarjoajien välistä B2B-suhdetta paikallista markkinointia täytyy vahvistaa bränditunnettuuden lisäämiseksi ja tuottaa ratkaisun yhdistelymahdollisuuksia muihin hyvinvointipalveluihin ja -tuotteisiin. Tutkimustulosten pohjalta nähtiin hyödyllisenä, että Firstbeat kehittää ratkaisuaan yhteistyössä pitkäaikaisten palveluntarjojajiensa kanssa ja pyrkii tehokkaampaan kommunikaatioon. Lisäksi suositeltiin Firstbeatin suunnittelevan yhdessä palveluntarjoajan kanssa, kuinka sisällyttää ratkaisu jälleenmyyjän palvelutarjontaan.
Tutkimusote oli kvantitatiivnen ja tutkimus pyrki selittävään analyysiin, koska aiheesta tiedettiin ennalta vähän. Aineistonkeruu toteutettiin sähköisenä strukturoituna kyselytutkimuksena, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Tutkimus oli kokonaistutkimus, jonka populaatio oli 210 henkilöä. Kyselyn vastausprosentti oli 23 %. Kerätty aineisto analysoitiin sekä tilastollisin menetelmin kyselytyökalun analysointitoiminnon että luokittelun avulla.
Tutkimustulokset esittivät palveluntarjoajien olevan tyytyväisiä Firstbeatin ratkaisuun investointina, joka tuo lisäarvoa palvelutarjontaansa. Yhtenä ratkaisun heikkoutena pidettiin teknisiä ongelmia. Kehittääkseen Firstbeatin ja palveluntarjoajien välistä B2B-suhdetta paikallista markkinointia täytyy vahvistaa bränditunnettuuden lisäämiseksi ja tuottaa ratkaisun yhdistelymahdollisuuksia muihin hyvinvointipalveluihin ja -tuotteisiin. Tutkimustulosten pohjalta nähtiin hyödyllisenä, että Firstbeat kehittää ratkaisuaan yhteistyössä pitkäaikaisten palveluntarjojajiensa kanssa ja pyrkii tehokkaampaan kommunikaatioon. Lisäksi suositeltiin Firstbeatin suunnittelevan yhdessä palveluntarjoajan kanssa, kuinka sisällyttää ratkaisu jälleenmyyjän palvelutarjontaan.