Ei leima eikä liima : ohjaajana yhteisöllisessä käsikirjoitusprosessissa
Tirkkonen, Tuomas (2010)
Tirkkonen, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179529
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia yhteisöllisen käsikirjoitusprosessin kulkua prosessin ohjaajan näkökulmasta. Aihetta käsitellään sekä avaamalla soveltavan teatterin ja yhteisöllisen työskentelyn käsitteitä että käytännön tapausesimerkkejä tutkimalla.
Opinnäytetyössä käydään läpi yhteisölliseen teatterityöskentelyyn liittyviä käsitteitä soveltavan teatterin viitekehyksen kautta yhteisön määrittämiseen, suomalaisen yhteisöteatterin lyhyeen historiaan ja yhteisöllisen käsikirjoittamisen ominaispiirteisiin. Yhteisöllisellä käsikirjoitusprosessilla tarkoittaa yhteisöllisillä työtavoilla tuotettavan käsikirjoituksen kirjoitusprosessia. Tapausesimerkkien yhteydessä keskitytään ohjaajan työprosessin ja roolin määrittämiseen ja ohjaajan työssä ilmeneviin haasteisiin.
Tapausesimerkit avataan prosessikuvausten avulla. Ensimmäinen tapausesimerkki on Ammatinvalintatesti-näytelmän käsikirjoitusprosessi keväältä 2009, jossa opinnäytteen tekijä toimi ohjaajana. Toisena esimerkkinä työssä avataan Medios-hankkeen yhteydessä kehitettyä, verkossa toimivaa käsikirjoitustyökalu Noodia käyttämällä tuotetun käsikirjoituksen kirjoitusprosessi, jonka vetäjänä toimi Emma Puikkonen. Noodin prosessi sijoittui ajallisesti tammi-maaliskuuhun 2010. Opinnäytetyö on hankkeistettu Medios-hankkeen yhteyteen.
Opinnäytetyössä on käytetty tietoaineksena alan kirjallisuutta, tekijän työpäiväkirjoja ja luentomuistiinpanoja sekä Emma Puikkosen haastattelua.
Opinnäytetyö sanoittaa yhteisöllistä käsikirjoitusprosessia. Tutkimuksesta käy ilmi ohjaajan työprosessin vaiheet ja työskentelyn raamien määrittämiseen liittyvät valinnat, joilla ohjaaja pystyy vaikuttamaan työprosessiin. Ohjaajan monimuotoinen rooli ryhmänohjaajana, asiantuntijana ja opettajana nostetaan esiin. Yhteisöllinen käsikirjoittaminen todetaan työssä teatteri-ilmaisun ohjaajalle käyttökelpoiseksi työtavaksi.
Opinnäytetyössä käydään läpi yhteisölliseen teatterityöskentelyyn liittyviä käsitteitä soveltavan teatterin viitekehyksen kautta yhteisön määrittämiseen, suomalaisen yhteisöteatterin lyhyeen historiaan ja yhteisöllisen käsikirjoittamisen ominaispiirteisiin. Yhteisöllisellä käsikirjoitusprosessilla tarkoittaa yhteisöllisillä työtavoilla tuotettavan käsikirjoituksen kirjoitusprosessia. Tapausesimerkkien yhteydessä keskitytään ohjaajan työprosessin ja roolin määrittämiseen ja ohjaajan työssä ilmeneviin haasteisiin.
Tapausesimerkit avataan prosessikuvausten avulla. Ensimmäinen tapausesimerkki on Ammatinvalintatesti-näytelmän käsikirjoitusprosessi keväältä 2009, jossa opinnäytteen tekijä toimi ohjaajana. Toisena esimerkkinä työssä avataan Medios-hankkeen yhteydessä kehitettyä, verkossa toimivaa käsikirjoitustyökalu Noodia käyttämällä tuotetun käsikirjoituksen kirjoitusprosessi, jonka vetäjänä toimi Emma Puikkonen. Noodin prosessi sijoittui ajallisesti tammi-maaliskuuhun 2010. Opinnäytetyö on hankkeistettu Medios-hankkeen yhteyteen.
Opinnäytetyössä on käytetty tietoaineksena alan kirjallisuutta, tekijän työpäiväkirjoja ja luentomuistiinpanoja sekä Emma Puikkosen haastattelua.
Opinnäytetyö sanoittaa yhteisöllistä käsikirjoitusprosessia. Tutkimuksesta käy ilmi ohjaajan työprosessin vaiheet ja työskentelyn raamien määrittämiseen liittyvät valinnat, joilla ohjaaja pystyy vaikuttamaan työprosessiin. Ohjaajan monimuotoinen rooli ryhmänohjaajana, asiantuntijana ja opettajana nostetaan esiin. Yhteisöllinen käsikirjoittaminen todetaan työssä teatteri-ilmaisun ohjaajalle käyttökelpoiseksi työtavaksi.