WILMA JA EELI : Koskettelukirja näkövammaiselle lapselle
Vaalas, Taru (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297282
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Vaalas, Taru. Wilma ja Eeli. Koskettelukirja näkövammaiselle lapselle. Helsinki, kevät 2010, 106 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö toteutettiin produktiona, jonka tuotoksena on näkövammaisen lapsen kuvakirja, eli koskettelukirja. Koskettelukirjan liitteinä on ääniliite ja infolehtinen.
Koskettelukirja on suunnattu koulunsa aloittaville näkövammaisille lapsille ja se on tarkoitettu luettavaksi yhdessä aikuisen kanssa. Koskettelukirjan kuvien tavoitteena on tukea näkövammaisen lapsen jäljellä olevaa näönkäyttöä, tunto- ja kuuloaistia sekä eri aistien yhteiskäyttöä. Lisäksi kuvissa on erilaisia hienomotoriikkaa kehittäviä osia. Koskettelukirja on myös hyvä aloitus pistekirjoituksen ja haastavampien kohokuvien hallitsemiseen. Ääniliitteen tavoitteena on kehittää auditiivisen informaation käsittelykykyä sekä tehdä lukukokemuksesta kokonaisvaltainen elämys.
Koskettelukirjan tarina kertoo yksinäisyydestä sekä erilaisuuden kokemisen ja ystävyyden teemoista. Tavoitteena on ohjata lasta käsittelemään näitä teemoja tarinan ja omien kokemustensa kautta yhdessä aikuisen kanssa. Käsittelemällä teemoja lapsi voi vahvistaa itsetuntoaan ja minäkuvaansa. Koskettelukirjan liitteenä oleva infolehtinen esittelee kuvien yksityiskohtia sekä kannustaa aikuista käsittelemään tarinasta nousseita teemoja yhdessä lapsen kanssa.
Koskettelukirjan kuvien valmistamiseen on käytetty erilaisia ja erituntuisia materiaaleja kuten kangasta, rautalankaa ja puuta. Kuviin valitut värikkäät pinnat ja vahvat värikontrastit tukevat heikkonäköisen lapsen jäljellä olevaa näönkäyttöä. Koskettelukirja sai alkunsa Celia Näkövammaisten kirjaston järjestämässä koskettelukirja-työpajassa. Myös ääniliite on valmistettu Celian äänistudiossa.
Celian lastenosaston kolme työntekijää antoi produktiosta yhteispalautteen. Myös kolme näkövammaista lasta äiteineen antoi palautetta kirjasta. Palaute oli suurimmaksi osaksi positiivista. Erityisesti Celian työntekijät olivat tyytyväisiä produktioon ja toivoivat yhteistyötä myös tulevaisuudessa. Koskettelukirjan tarina synnytti hedelmällistä keskustelua kirjan lukeneiden lasten yksinäisyyden ja ystävyyden kokemuksista. Palaute
sisälsi myös hyviä kehitysehdotuksia. Valmis koskettelukirja liitteineen on lahjoitettu Celiaan, joka toimi alusta alkaen opinnäytetyön työelämän yhteistyötahona.
Asiasanat: näkövammaisuus, koskettelukirjat, aistit, erilaisuus, yksinäisyys, ystävyys
Vaalas, Taru. Wilma ja Eeli. Koskettelukirja näkövammaiselle lapselle. Helsinki, kevät 2010, 106 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö toteutettiin produktiona, jonka tuotoksena on näkövammaisen lapsen kuvakirja, eli koskettelukirja. Koskettelukirjan liitteinä on ääniliite ja infolehtinen.
Koskettelukirja on suunnattu koulunsa aloittaville näkövammaisille lapsille ja se on tarkoitettu luettavaksi yhdessä aikuisen kanssa. Koskettelukirjan kuvien tavoitteena on tukea näkövammaisen lapsen jäljellä olevaa näönkäyttöä, tunto- ja kuuloaistia sekä eri aistien yhteiskäyttöä. Lisäksi kuvissa on erilaisia hienomotoriikkaa kehittäviä osia. Koskettelukirja on myös hyvä aloitus pistekirjoituksen ja haastavampien kohokuvien hallitsemiseen. Ääniliitteen tavoitteena on kehittää auditiivisen informaation käsittelykykyä sekä tehdä lukukokemuksesta kokonaisvaltainen elämys.
Koskettelukirjan tarina kertoo yksinäisyydestä sekä erilaisuuden kokemisen ja ystävyyden teemoista. Tavoitteena on ohjata lasta käsittelemään näitä teemoja tarinan ja omien kokemustensa kautta yhdessä aikuisen kanssa. Käsittelemällä teemoja lapsi voi vahvistaa itsetuntoaan ja minäkuvaansa. Koskettelukirjan liitteenä oleva infolehtinen esittelee kuvien yksityiskohtia sekä kannustaa aikuista käsittelemään tarinasta nousseita teemoja yhdessä lapsen kanssa.
Koskettelukirjan kuvien valmistamiseen on käytetty erilaisia ja erituntuisia materiaaleja kuten kangasta, rautalankaa ja puuta. Kuviin valitut värikkäät pinnat ja vahvat värikontrastit tukevat heikkonäköisen lapsen jäljellä olevaa näönkäyttöä. Koskettelukirja sai alkunsa Celia Näkövammaisten kirjaston järjestämässä koskettelukirja-työpajassa. Myös ääniliite on valmistettu Celian äänistudiossa.
Celian lastenosaston kolme työntekijää antoi produktiosta yhteispalautteen. Myös kolme näkövammaista lasta äiteineen antoi palautetta kirjasta. Palaute oli suurimmaksi osaksi positiivista. Erityisesti Celian työntekijät olivat tyytyväisiä produktioon ja toivoivat yhteistyötä myös tulevaisuudessa. Koskettelukirjan tarina synnytti hedelmällistä keskustelua kirjan lukeneiden lasten yksinäisyyden ja ystävyyden kokemuksista. Palaute
sisälsi myös hyviä kehitysehdotuksia. Valmis koskettelukirja liitteineen on lahjoitettu Celiaan, joka toimi alusta alkaen opinnäytetyön työelämän yhteistyötahona.
Asiasanat: näkövammaisuus, koskettelukirjat, aistit, erilaisuus, yksinäisyys, ystävyys