3-6-vuotiaiden lasten varhaiskasvatus thaimaalaisessa päiväkodissa Saeng Tham Kindergarten
Silamo, Anni; Mononen, Jasmi (2010)
Silamo, Anni
Mononen, Jasmi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037572
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Mononen, Jasmi & Silamo, Anni
3–6-vuotiaiden lasten varhaiskasvatus thaimaalaisessa päiväkodissa Saeng Tham Kindergarten.
Helsinki, kevät 2010, 68 sivua, 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja saada uutta tietoa thaimaalaisesta päiväkotijärjestelmästä ja varhaiskasvatuksesta tutustumalla yhden päiväkodin toimintaan. Tarkastelun kohteena oli yksityinen päiväkoti Keski-Thaimaassa pienessä Nong Phain kylässä.
Haastattelimme työtä varten kolmea thaimaalaisen päiväkodin työntekijää. Opinnäytetyömme aineisto on kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Toteutimme työntekijöiden haastattelut syksyllä 2007. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä käyttäen. Lisäksi pidimme havainnointipäiväkirjaa kolmen kuukauden eli kansainvälisen harjoittelumme ajan Saeng Tham Kindergartenissa.
Tutkimustulosten avulla hahmotimme varhaiskasvatuksen käytäntöjä Saeng Tham Kindergartenissa. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että thai-maalaisessa päiväkotijärjestelmässä on paljon hyviä asioita, mutta myös kehi-tettävää löydettiin. Tutkimustulokset osoittivat, että thaimaalainen päiväkotijär-jestelmä keskittyy enemmän koulumaisuuteen kuin perushoidon antamiseen. Tutkimuksessamme ilmeni myös, että päiväkodissa pääpaino on opetuksella ja viriketoiminnalla, eikä niinkään fyysisellä, psyykkisellä ja sosiaalisella kasvuympäristöllä.
Kehittämisehdotuksiksi nousivat ohjatun toiminnan lisääminen päiväkotiopetuksen lisäksi sekä uusien opetus- ja kasvatusmenetelmien kehittäminen nykyisen mallioppimisen rinnalle.
Asiasanat: Thaimaa, thaimaalaiset, päivähoito, varhaiskasvatus, lasten kehitys, opetus
Mononen, Jasmi & Silamo, Anni
3–6-vuotiaiden lasten varhaiskasvatus thaimaalaisessa päiväkodissa Saeng Tham Kindergarten.
Helsinki, kevät 2010, 68 sivua, 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja saada uutta tietoa thaimaalaisesta päiväkotijärjestelmästä ja varhaiskasvatuksesta tutustumalla yhden päiväkodin toimintaan. Tarkastelun kohteena oli yksityinen päiväkoti Keski-Thaimaassa pienessä Nong Phain kylässä.
Haastattelimme työtä varten kolmea thaimaalaisen päiväkodin työntekijää. Opinnäytetyömme aineisto on kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Toteutimme työntekijöiden haastattelut syksyllä 2007. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä käyttäen. Lisäksi pidimme havainnointipäiväkirjaa kolmen kuukauden eli kansainvälisen harjoittelumme ajan Saeng Tham Kindergartenissa.
Tutkimustulosten avulla hahmotimme varhaiskasvatuksen käytäntöjä Saeng Tham Kindergartenissa. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että thai-maalaisessa päiväkotijärjestelmässä on paljon hyviä asioita, mutta myös kehi-tettävää löydettiin. Tutkimustulokset osoittivat, että thaimaalainen päiväkotijär-jestelmä keskittyy enemmän koulumaisuuteen kuin perushoidon antamiseen. Tutkimuksessamme ilmeni myös, että päiväkodissa pääpaino on opetuksella ja viriketoiminnalla, eikä niinkään fyysisellä, psyykkisellä ja sosiaalisella kasvuympäristöllä.
Kehittämisehdotuksiksi nousivat ohjatun toiminnan lisääminen päiväkotiopetuksen lisäksi sekä uusien opetus- ja kasvatusmenetelmien kehittäminen nykyisen mallioppimisen rinnalle.
Asiasanat: Thaimaa, thaimaalaiset, päivähoito, varhaiskasvatus, lasten kehitys, opetus