Päihdepuuttumismalli Tampereen Rudolf Steiner -koululle
Erdogan, Marja (2010)
Erdogan, Marja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110108
Tiivistelmä
Päihdepuuttumismalli on Tampereen Rudolf Steiner –koululle suunniteltu työväline päihteiden käyttöön puuttumiseen. Aihe valikoitui koulun tarpeesta selkeyttää käytäntöjä siitä, miten toimitaan, kun päihteiden kanssa tulee ongelmia. Mallin tarkoitus on selventää eri toimijoiden roolia päihteidenkäyttöön liittyvissä tilanteissa, joita koulumaailmassa voi tulla vastaan.
Mallin luotiin yhteistyössä koulun työryhmän kanssa, johon kuului terveydenhoitaja, kuraattori, erityisopettaja ja terveystiedon opettaja. Suunnittelun tueksi tehtiin myös muutama kysely opettajistolle ja yläluokkien oppilaskunnalle sekä vanhempainyhdistykselle, jotta saadaan selville heidän ajatuksiaan koulun päihdetyöstä. Mallin käytännöt ovat peräisin kyselyiden tuloksista, alan kirjallisuudesta ja omista ja työryhmän tiedoista, joita matkan varrella on kertynyt.
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda toimintamallit tilanteisiin, joissa oppilaan päihteiden käytöstä ollaan huolissaan, oppilas on päihtyneenä koulussa, koulussa myydään tai välitetään päihteitä, koulun alueella tupakoidaan, ja oppilaan kotona käytetään päihteitä niin, että se vaikuttaa oppilaan hyvinvointiin. Malli otetaan käyttöön syyslukukauden 2010 alussa, jolloin opettajat tiedottavat oppilaita ja vanhempia päihdepuuttumismallin olemassaolosta. Tänä keväänä koulun tiedotuslehdessä ilmestyy myös artikkeli, joka käsittelee päihdepuuttumismallia.
Mallin luotiin yhteistyössä koulun työryhmän kanssa, johon kuului terveydenhoitaja, kuraattori, erityisopettaja ja terveystiedon opettaja. Suunnittelun tueksi tehtiin myös muutama kysely opettajistolle ja yläluokkien oppilaskunnalle sekä vanhempainyhdistykselle, jotta saadaan selville heidän ajatuksiaan koulun päihdetyöstä. Mallin käytännöt ovat peräisin kyselyiden tuloksista, alan kirjallisuudesta ja omista ja työryhmän tiedoista, joita matkan varrella on kertynyt.
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda toimintamallit tilanteisiin, joissa oppilaan päihteiden käytöstä ollaan huolissaan, oppilas on päihtyneenä koulussa, koulussa myydään tai välitetään päihteitä, koulun alueella tupakoidaan, ja oppilaan kotona käytetään päihteitä niin, että se vaikuttaa oppilaan hyvinvointiin. Malli otetaan käyttöön syyslukukauden 2010 alussa, jolloin opettajat tiedottavat oppilaita ja vanhempia päihdepuuttumismallin olemassaolosta. Tänä keväänä koulun tiedotuslehdessä ilmestyy myös artikkeli, joka käsittelee päihdepuuttumismallia.