Joukkoliikenteen linjastosuunnittelun tuotantostrategian muodostaminen
Räty, Lauri (2018)
Räty, Lauri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061113519
Tiivistelmä
Joukkoliikenne on yksi yhteiskunnan peruspalveluista, mutta sen lisäksi se luo edellytyksiä kaupunkiseutujen elinvoimalle ja taloudelliselle kasvulle. Korkeatasoisiin joukkoliikennepalveluihin panostaminen vaatii yhteiskunnalta paljon resursseja, ja on pystyttävä päättämään, miten rajallisia resursseja hyödynnetään.
Tehtävänä oli muodostaa joukkoliikenteen linjastosuunnittelun tuotantostrategia. Tämän taustaksi selvitettiin, millainen rooli linjastosuunnittelulla on osana joukkoliikenteen kokonaispalvelua, mitä linjastosuunnittelun päämääriä tukevia valintoja suunnittelussa voidaan tehdä ja mitkä ovat joukkoliikennepalvelun ja linjastosuunnittelun päämäärät.
Tuotannon strategista johtamista käsittelevään kirjallisuustutkimukseen pohjautuen luotiin linjastosuunnittelun tuotantostrategian kehikko. Kehikkoa täydennettiin esimerkeillä pohjoismaisilla kaupunkiseuduilla tehdyistä linjastosuunnittelua koskevista tuotannollisista päätöksistä, minkä jälkeen kehikkoa sovellettiin joukkoliikenteen linjastosuunnittelun tuotantostrategian muodostamisessa. Lisäksi esitetään ehdotuksia jatkotoimiksi, joilla linjastosuunnittelun strategista johtamista ja päätöksentekoa voisi kehittää.
Pohjoismaisten kaupunkiseutujen joukkoliikenteen tuotantoa yhdistävät linjaston segmentointi, yksinkertaistettu linjastorakenne ja liikennemuotojen yhteensovittaminen. Eroja havaittiin siinä, miten eri kaupunkiseuduilla on päätetty huolehtia joukkoliikennepalveluista alueilla, joiden kysyntä on esimerkiksi pienen asukastiheyden vuoksi vähäinen.
Resurssien kohdentamiseksi tavoitellulla tavalla voi tuotannon päämäärien saavuttamista mitata luotettavuutta, matka-aikaa, matkustusväljyyttä, linjaston pysyvyyttä, tuotannon joustavuutta, tuottavuutta ja kustannustehokkuutta koskevin tunnusluvuin.
Tehtävänä oli muodostaa joukkoliikenteen linjastosuunnittelun tuotantostrategia. Tämän taustaksi selvitettiin, millainen rooli linjastosuunnittelulla on osana joukkoliikenteen kokonaispalvelua, mitä linjastosuunnittelun päämääriä tukevia valintoja suunnittelussa voidaan tehdä ja mitkä ovat joukkoliikennepalvelun ja linjastosuunnittelun päämäärät.
Tuotannon strategista johtamista käsittelevään kirjallisuustutkimukseen pohjautuen luotiin linjastosuunnittelun tuotantostrategian kehikko. Kehikkoa täydennettiin esimerkeillä pohjoismaisilla kaupunkiseuduilla tehdyistä linjastosuunnittelua koskevista tuotannollisista päätöksistä, minkä jälkeen kehikkoa sovellettiin joukkoliikenteen linjastosuunnittelun tuotantostrategian muodostamisessa. Lisäksi esitetään ehdotuksia jatkotoimiksi, joilla linjastosuunnittelun strategista johtamista ja päätöksentekoa voisi kehittää.
Pohjoismaisten kaupunkiseutujen joukkoliikenteen tuotantoa yhdistävät linjaston segmentointi, yksinkertaistettu linjastorakenne ja liikennemuotojen yhteensovittaminen. Eroja havaittiin siinä, miten eri kaupunkiseuduilla on päätetty huolehtia joukkoliikennepalveluista alueilla, joiden kysyntä on esimerkiksi pienen asukastiheyden vuoksi vähäinen.
Resurssien kohdentamiseksi tavoitellulla tavalla voi tuotannon päämäärien saavuttamista mitata luotettavuutta, matka-aikaa, matkustusväljyyttä, linjaston pysyvyyttä, tuotannon joustavuutta, tuottavuutta ja kustannustehokkuutta koskevin tunnusluvuin.