Ruokatrendien vaikutus opiskelijoiden ruokailutottumuksiin ja ostokäyttäytymiseen : Case: Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijat
Muhonen, Miia (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Muhonen, Miia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022623
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, vaikuttavatko ruokatrendit opiskelijoiden ruokailutottumuksiin ja ostokäyttäytymiseen ruokaravintoloissa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä, ja populaationa olivat Jyväskylän ammattikorkeakoulun eri alojen päiväopiskelijat. Kysely toteutettiin suomeksi sekä englanniksi ja suomeksi vastasi 98,8 %. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja lähetettiin opiskelijoille sähköpostilla. Kyselyn vastaanotti 705 opiskelijaa, joista 85 opiskelijaa vastasi. Vastausprosentti oli 12 %. Analysoinnissa käytettiin kokonaisotantaa, ja analysointimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia sekä faktorianalyysia.
Tutkimuksessa saatiin selville eroavaisuuksia sekä joitakin yhtäläisyyksiä miesten ja naisten sekä eri ikäryhmien välillä. Yksilöiden väliset erot ja yhtäläisyydet olivat ryhmiä selkeämmin havaittavissa. Opiskelijoiden kiinnostus ruokatrendejä kohtaan oli vaihtelevaa, puolet opiskelijoista vastasi olevansa kiinnostunut aiheesta. Naiset olivat yleisesti kiinnostuneempia ajankohtaisista ruokatrendeistä kuin miehet. Tutkimustuloksista kävi ilmi myös ero ruokailutottumusten ja ostokäyttäytymisen välillä. Ajankohtaiset ruokatrendit vaikuttavat enemmän ruokailutottumuksiin kuin ostokäyttäytymiseen.
Tutkimustuloksista ilmeni, että suuri osa opiskelijoista tunnistaa ajankohtaisia ruokatrendejä ja on myös kiinnostunut niistä. Tutkimustuloksissa ei ollut havaittavissa yleisellä tasolla ruokatrendien merkittävää vaikutusta opiskelijoiden ruokailutottumuksiin ja ostokäyttäytymiseen ruokaravintolassa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä, ja populaationa olivat Jyväskylän ammattikorkeakoulun eri alojen päiväopiskelijat. Kysely toteutettiin suomeksi sekä englanniksi ja suomeksi vastasi 98,8 %. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja lähetettiin opiskelijoille sähköpostilla. Kyselyn vastaanotti 705 opiskelijaa, joista 85 opiskelijaa vastasi. Vastausprosentti oli 12 %. Analysoinnissa käytettiin kokonaisotantaa, ja analysointimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia sekä faktorianalyysia.
Tutkimuksessa saatiin selville eroavaisuuksia sekä joitakin yhtäläisyyksiä miesten ja naisten sekä eri ikäryhmien välillä. Yksilöiden väliset erot ja yhtäläisyydet olivat ryhmiä selkeämmin havaittavissa. Opiskelijoiden kiinnostus ruokatrendejä kohtaan oli vaihtelevaa, puolet opiskelijoista vastasi olevansa kiinnostunut aiheesta. Naiset olivat yleisesti kiinnostuneempia ajankohtaisista ruokatrendeistä kuin miehet. Tutkimustuloksista kävi ilmi myös ero ruokailutottumusten ja ostokäyttäytymisen välillä. Ajankohtaiset ruokatrendit vaikuttavat enemmän ruokailutottumuksiin kuin ostokäyttäytymiseen.
Tutkimustuloksista ilmeni, että suuri osa opiskelijoista tunnistaa ajankohtaisia ruokatrendejä ja on myös kiinnostunut niistä. Tutkimustuloksissa ei ollut havaittavissa yleisellä tasolla ruokatrendien merkittävää vaikutusta opiskelijoiden ruokailutottumuksiin ja ostokäyttäytymiseen ruokaravintolassa.