Lean-johtamisen henkilöstökokemus : Henkilöstökokemuksen näkökulma lean-johtamisen kehittämisessä
Toiva, Petriina (2019)
Toiva, Petriina
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903173252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903173252
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan lean-johtamisen vaikutusta toimeksiantajaorganisaation henkilöstökokemukseen. Toimeksiantajaorganisaatio on keskikokoinen henkilöasiakkaiden rahoitusprosessiin liittyviä tehtäviä hoitava tiimi Suomen suurimmassa finanssiryhmässä, OP Ryhmässä. Lean-johtaminen on uusi johtamisen menetelmä toukokuussa 2018 perustetulle toimeksiantajaorganisaatiolle. Työn tarkoitus on selvittää, miten lean-johtaminen vaikuttaa henkilöstökokemukseen. Työn tavoitteena on kehittää toimeksiantajaorganisaation lean-johtamista henkilöstön näkökulmasta.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, lomake- ja teemahaastatteluin. Kokemusperäisiä ilmiöitä, kuten henkilöstökokemusta, tutkitaan useimmiten laadullisen tutkimuksen menetelmin. Lomakehaastatteluun osallistui toimeksiantajaorganisaation kehityspäällikkö ja teemahaastatteluihin toimeksiantajaorganisaation jäseniä eli rahoitusneuvojia. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tavoitteita lean-johtamiselle oli asetettu toiminnan suunnittelussa ja miten tavoitteet ovat toteutuneet henkilöstökokemuksen näkökulmasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että asetetut tavoitteet oli saavutettu joillakin osa-alueilla, mutta ei kaikilla. Tulokset näyttävät, että lean-johtamisen tarkoitus ei ollut selvä kaikille haastateltaville. Lean-johtaminen oli suunniteltu toimeksiantajaorganisaatiossa konkreettisten lean-työkalujen mukaan, mutta henkilöstön lean-ajattelun kehittymiseksi ei oltu tehty toimenpiteitä. Suurimmat lean-johtamisen onnistumiset liittyivät tiimin päivittäisjohtamiseen, oppimiseen ja niitä koskeviin toimintatapoihin. Lean-johtamisella oli ollut hyvin positiivisia vaikutuksia tiimin kehittymisen näkökulmasta ja se on auttanut toimeksiantajaorganisaatiota selviytymään muutostilanteessa. Voidaan todeta, että lean-johtamisella todella on vaikutusta henkilöstökokemukseen, ja yleisellä tasolla vaikutukset olivat toimeksiantajaorganisaation näkökulmasta positiivisia. Henkilöstö kuitenkin kaipaa tukea etenkin lean-kulttuurin luomiseen. Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voitaisiinkin tutkia lean-kulttuurin muodostumista toimeksiantajaorganisaatiossa.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, lomake- ja teemahaastatteluin. Kokemusperäisiä ilmiöitä, kuten henkilöstökokemusta, tutkitaan useimmiten laadullisen tutkimuksen menetelmin. Lomakehaastatteluun osallistui toimeksiantajaorganisaation kehityspäällikkö ja teemahaastatteluihin toimeksiantajaorganisaation jäseniä eli rahoitusneuvojia. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tavoitteita lean-johtamiselle oli asetettu toiminnan suunnittelussa ja miten tavoitteet ovat toteutuneet henkilöstökokemuksen näkökulmasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että asetetut tavoitteet oli saavutettu joillakin osa-alueilla, mutta ei kaikilla. Tulokset näyttävät, että lean-johtamisen tarkoitus ei ollut selvä kaikille haastateltaville. Lean-johtaminen oli suunniteltu toimeksiantajaorganisaatiossa konkreettisten lean-työkalujen mukaan, mutta henkilöstön lean-ajattelun kehittymiseksi ei oltu tehty toimenpiteitä. Suurimmat lean-johtamisen onnistumiset liittyivät tiimin päivittäisjohtamiseen, oppimiseen ja niitä koskeviin toimintatapoihin. Lean-johtamisella oli ollut hyvin positiivisia vaikutuksia tiimin kehittymisen näkökulmasta ja se on auttanut toimeksiantajaorganisaatiota selviytymään muutostilanteessa. Voidaan todeta, että lean-johtamisella todella on vaikutusta henkilöstökokemukseen, ja yleisellä tasolla vaikutukset olivat toimeksiantajaorganisaation näkökulmasta positiivisia. Henkilöstö kuitenkin kaipaa tukea etenkin lean-kulttuurin luomiseen. Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voitaisiinkin tutkia lean-kulttuurin muodostumista toimeksiantajaorganisaatiossa.