Elokuvateatterin perustaminen ja palveluiden ideointi palvelumuotoilun keinoin
Kangas, Elina (2019)
Kangas, Elina
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903173260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903173260
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa elokuvateatterin perustamisesta, rahoitusmahdollisuuksista ja toimintaympäristöstä. Tutkimuksessa haluttiin 1) selvittää elokuvateatterialan markkinatilanne Kankaanpäässä ja Pohjois-Satakunnassa, 2) selvittää elokuvateatterialan yrityksen perustamisedellytykset, 3) tutkia minkälaiset tilat soveltuvat elokuvateatterille ja löytyykö Kankaanpäästä sopivia tiloja, 4) määrittää minkälainen on asiakaslähtöinen elokuvateatterin palvelumalli sekä 5) tarkastella, miten hankitaan rahoitus ja asiakkaat. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli tekijä itse miehensä kanssa.
Opinnäytetyössä tutustuttiin teoriaan ja kerättiin tietoa sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen avulla. Laadullisessa tutkimuksessa käytettiin asiantuntija- ja teemahaastatteluita. Määrällinen tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena. Palveluiden visualisointiin käytettiin palvelumuotoilun työkaluja. Opinnäytetyö tehtiin helmikuun 2018 ja tammikuun 2019 välisenä aikana.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa selvitettiin taustaa elokuvateatterialan historiasta, kuluttajista ja elokuvateattereista keskittyen Suomeen ja Kankaanpäähän sekä perehdyttiin palvelumuotoiluun ja palvelumuotoilun työkalujen käyttöön palveluiden suunnittelussa, kehittämisessä ja ideoinnissa. Työssä käytiin läpi myös perheyrittäjyyttä, elokuvateatterin toimintaympäristön tarpeita sekä rahoitusmahdollisuuksia. Elokuvateatterin oheen perustettava kahvila kulkee suunnitelmissa vahvasti mukana, mutta siihen ei keskitytty tämän opinnäytetyön teoriaosassa. Teoreettinen osuus pohjautui kirjallisiin lähteisiin sekä asiantuntija- ja teemahaastatteluihin. Empiirisessä osassa selvitettiin tulevaa asiakaskuntaa sekä sen tarpeita ja toiveita. Päätutkimusmetodina oli kyselytutkimus. Kyselyssä vastaajia oli 540.
Tutkimustulokset osoittivat selkeän tarpeen elokuvateatterin perustamiselle Kankaanpäähän. Tavoitteet saavutettiin ja kerättyjen tietojen avulla saatiin luotua toimiva asiakaslähtöinen palvelumalli sekä tehtyä selvitys elokuvateatterin perustamisesta ja sen kannattavuudesta tukemaan tulevia yrittäjiä päätöksenteossa. Perustamistoimia tukemaan laadittiin myös liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelma ja osa palvelukuvauksista ovat salaisia liitteitä. The purpose of the thesis was to gather information about the establishment of a cinema, financing opportunities and operational environment. The study questions were 1) to define the market situation of cinema trade in Kankaanpää and in North Satakunta, 2) to clarify preconditions for the establishment of a cinema company, 3) to study what kind of premises are suitable for a cinema and whether there are free premises in Kankaanpää, 4) to define a customer-oriented service model for a cinema, and 5) to examine how to acquire funding and find customers. The client of the thesis was the author and her spouse.
The answer for the study questions were researched by theoretical, qualitative and quantitative studies. The qualitative case study was performed by expert and thematic interviews, and the quantitative part was done with questionnaire survey. Service design tools were used for the visualisation of the services. The thesis was made during February 2018 and January 2019.
In the theoretical part of the thesis, the background and the history of the cinema field, the consumers and the cinemas were researched focusing on Finland and Kankaanpää. The service design concept and tools in the planning, developing and brainstorming of services was studied. The aspects of family business, operational environment of a cinema and funding opportunities were also discussed. The adjoining café is included in the plans, but this thesis was not focused on it. The theoretical part was based on written sources and expert and thematic interviews. In the empiric section, the future customers and their needs and wishes were clarified. The main method was a survey. There were 540 respondents in the questionnaire study.
Opinnäytetyössä tutustuttiin teoriaan ja kerättiin tietoa sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen avulla. Laadullisessa tutkimuksessa käytettiin asiantuntija- ja teemahaastatteluita. Määrällinen tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena. Palveluiden visualisointiin käytettiin palvelumuotoilun työkaluja. Opinnäytetyö tehtiin helmikuun 2018 ja tammikuun 2019 välisenä aikana.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa selvitettiin taustaa elokuvateatterialan historiasta, kuluttajista ja elokuvateattereista keskittyen Suomeen ja Kankaanpäähän sekä perehdyttiin palvelumuotoiluun ja palvelumuotoilun työkalujen käyttöön palveluiden suunnittelussa, kehittämisessä ja ideoinnissa. Työssä käytiin läpi myös perheyrittäjyyttä, elokuvateatterin toimintaympäristön tarpeita sekä rahoitusmahdollisuuksia. Elokuvateatterin oheen perustettava kahvila kulkee suunnitelmissa vahvasti mukana, mutta siihen ei keskitytty tämän opinnäytetyön teoriaosassa. Teoreettinen osuus pohjautui kirjallisiin lähteisiin sekä asiantuntija- ja teemahaastatteluihin. Empiirisessä osassa selvitettiin tulevaa asiakaskuntaa sekä sen tarpeita ja toiveita. Päätutkimusmetodina oli kyselytutkimus. Kyselyssä vastaajia oli 540.
Tutkimustulokset osoittivat selkeän tarpeen elokuvateatterin perustamiselle Kankaanpäähän. Tavoitteet saavutettiin ja kerättyjen tietojen avulla saatiin luotua toimiva asiakaslähtöinen palvelumalli sekä tehtyä selvitys elokuvateatterin perustamisesta ja sen kannattavuudesta tukemaan tulevia yrittäjiä päätöksenteossa. Perustamistoimia tukemaan laadittiin myös liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelma ja osa palvelukuvauksista ovat salaisia liitteitä.
The answer for the study questions were researched by theoretical, qualitative and quantitative studies. The qualitative case study was performed by expert and thematic interviews, and the quantitative part was done with questionnaire survey. Service design tools were used for the visualisation of the services. The thesis was made during February 2018 and January 2019.
In the theoretical part of the thesis, the background and the history of the cinema field, the consumers and the cinemas were researched focusing on Finland and Kankaanpää. The service design concept and tools in the planning, developing and brainstorming of services was studied. The aspects of family business, operational environment of a cinema and funding opportunities were also discussed. The adjoining café is included in the plans, but this thesis was not focused on it. The theoretical part was based on written sources and expert and thematic interviews. In the empiric section, the future customers and their needs and wishes were clarified. The main method was a survey. There were 540 respondents in the questionnaire study.