Ruokapalvelujen kehittäminen Hevoset-messuille
Soininen, Elina (2019)
Soininen, Elina
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132809
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin Hevoset-messuille Tampereen Urheilu- ja Messukeskukseen. Tutkimusongelmana oli, miten parantaa ravintola- ja kahvilapalveluiden saatavuutta messuasiakkaille Hevoset-messuilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat haasteet ruokapalvelujen saavutettavuudessa, mistä ne johtuvat ja miten ne voitaisiin ratkaista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sekä tapahtuman asiakkaiden että ruokapalvelujen tarjoajan näkemyksiä ja kokemuksia tapahtumaruokailusta ja tehdä kehitysehdotuksia molempien eduksi.
Metodina käytettiin menetelmätriangulaatiota ja eri tutkimusnäkökulmien triangulaatiota. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella ja kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä messuasiakkaille ja kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä toimeksiantajalle.
Tuloksissa selvisi, että ruokapalvelujen saavutettavuuden haasteena olivat pienet tilat suhteessa kävijämäärään ja asiakkaiden saapuminen suurina määrinä kerralla tapahtuma-alueen lähimpiin ravintolapisteisiin. Tämä johtui tapahtuman ohjelmasta, joka vaikutti asiakkaiden ruokailuun tapahtumassa ja tapahtuman järjestäjän tekemiin tilaratkaisuihin. Asiakkaiden ruokailun vaivattomuutta edistää eniten palvelun nopeus. Ratkaisuna ruokapalvelujen parempaan saatavuuteen on asiakkaidenkin toivoma ravintolapisteiden parempi näkyvyys: sijaintien, aukioloaikojen, tuotevalikoimien, hinnastojen ja allergeenien opas, joka on asiakkaiden saatavilla.
Tulokset palvelevat Hevoset-messujen ja muiden hevostapahtumien ruokapalvelujen tarjoajia. Lisäksi tulokset tarjoavat tapahtumien järjestäjille uuden näkökulman tapahtumien suunnitteluun ja ruokapalvelujen rooliin tapahtumamatkailun mahdollistavina palveluina.
Metodina käytettiin menetelmätriangulaatiota ja eri tutkimusnäkökulmien triangulaatiota. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella ja kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä messuasiakkaille ja kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä toimeksiantajalle.
Tuloksissa selvisi, että ruokapalvelujen saavutettavuuden haasteena olivat pienet tilat suhteessa kävijämäärään ja asiakkaiden saapuminen suurina määrinä kerralla tapahtuma-alueen lähimpiin ravintolapisteisiin. Tämä johtui tapahtuman ohjelmasta, joka vaikutti asiakkaiden ruokailuun tapahtumassa ja tapahtuman järjestäjän tekemiin tilaratkaisuihin. Asiakkaiden ruokailun vaivattomuutta edistää eniten palvelun nopeus. Ratkaisuna ruokapalvelujen parempaan saatavuuteen on asiakkaidenkin toivoma ravintolapisteiden parempi näkyvyys: sijaintien, aukioloaikojen, tuotevalikoimien, hinnastojen ja allergeenien opas, joka on asiakkaiden saatavilla.
Tulokset palvelevat Hevoset-messujen ja muiden hevostapahtumien ruokapalvelujen tarjoajia. Lisäksi tulokset tarjoavat tapahtumien järjestäjille uuden näkökulman tapahtumien suunnitteluun ja ruokapalvelujen rooliin tapahtumamatkailun mahdollistavina palveluina.