Sähköiset järjestelmät apuna Urheilulinnan asiakasmäärän ja näkyvyyden lisäämisessä
Ruohomäki, Jonas (2019)
Ruohomäki, Jonas
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905057661
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Urheilulinnan asiakasmäärää ja näkyvyyttä erilaisten sähköisten järjestelmien avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Sport’in Urheilulinna, joka toimii Hämeenlinnassa urheiluvälinekauppana. Tarkoituksena oli käyttää viittä eri järjestelmää, joita tutkimalla ja käyttöönottamalla pystyttäisiin lisäämään asiakasmääriä sekä saamaan Urheilulinnaan lisää näkyvyyttä. Sähköisiin järjestelmiin kuului tässä työssä tori.fi verkkokauppa, Facebook, Fonectan Google -hakusanamainonta, kotisivut ja Chat-palvelu, Cardun mobiilisovellus ja kanta-asiakasrekisteri.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Tietoperustana työssä käytettiin kirjallisia lähteitä, jotka liittyivät suurimmaksi osaksi sähköisiin järjestelmiin. Kirjallisuuden lisäksi käytettiin myös sähköisiä lähteitä eri järjestelmien sivuilta sekä julkaisemattomia lähteitä sähköisten järjestelmien toimijoilta, kuten esimerkiksi Fonectan -Digikuntoon tilaisuutta 2018 ja siellä jaettua lehtistä. Lisäksi hyödynnettiin myös Urheilulinnan kauppiasta, keneltä saatiin informaatio esimerkiksi Urheilulinnan arvoista ja budjetoinnista sähköisiä järjestelmiä varten.
Tuloksena saatiin eri järjestelmien toimivuudesta hyödynnettävää tietoa, jota Urheilulinna pystyy budjettien sallimissa rajoissa käyttämään ja ottamaan näitä sähköisiä järjestelmiä käyttöönsä. Opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka paljon järjestelmät vaativat toimiakseen oikein ja mistä järjestelmistä olisi eniten hyötyä näkyvyyden ja asiakasmäärän lisäämisessä.
Tuloksista kävi ilmi, että tori.fi -verkkokauppa ei ole toiminut niin, että asiakasmäärät olisivat nousseet. Verkkokauppa vaatii lisäksi enemmän resursseja kuin muut läpikäydyt sähköiset järjestelmät, joten Urheilulinna luopuu tori.fi -verkkokaupasta. Vastaavasti Fonectan Google -hakusanamainonta on tuonut runsaasti lisää näkyvyyttä. Klikkausmäärät ovat tuplaantuneet, kun verrataan lokakuuta 2018 ja tammikuuta 2019. Eli Googlesta asiakkaat löytävät Urheilulinnan paremmin kuin ennen isojen kilpailijoiden joukosta.
Urheilulinna ei ole vielä ottanut käyttöönsä Chat-palvelua kotisivuilleen eikä mobiilisovellusta ja kanta-asiakasrekisteriä. Lähdekirjallisuuden mukaan, näistä järjestelmistä olisi hyötyä näkyvyyden ja asiakasmäärän lisäämisessä, sillä Chat-palvelun avulla pystytään asiakasta palvelemaan pidemmällä aikavälillä ja asiakas pystyy etsimään tietoa ja kysymään palvelusta, mitä vain, missä vain ja milloin vain. Kanta-asiakasrekisteri on tärkeä osa yrityksen markkinointia. Rekisterissä pystytään jakamaan mainokset ja kampanjat suoraan kanta-asiakkaille. Kanta-asiakasrekisterin ja mobiilisovelluksen yhdistäminen antaisi analytiikkaa, jota Urheilulinna pystyisi hyödyntämään, tutkimalla eri kampanjoiden toimivuutta. Myös Facebook-sivua tulisi päivittää useammin, jotta näkyvyys sosiaalisessa mediassa nousisi.
Opinnäytetyötä pystyvät hyödyntämään myös muut pienet ja keskisuuret yritykset, joilla ei ole käytössä sähköisiä järjestelmiä tarpeeksi. Työstä pystytään analysoimaan kunkin järjestelmän hyödyt ja haitat omalle yritykselleen.
Asiasanat: Asiakasmäärä, näkyvyys, sähköiset järjestelmät, hakukone, kanta-asiakas.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Urheilulinnan asiakasmäärää ja näkyvyyttä erilaisten sähköisten järjestelmien avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Sport’in Urheilulinna, joka toimii Hämeenlinnassa urheiluvälinekauppana. Tarkoituksena oli käyttää viittä eri järjestelmää, joita tutkimalla ja käyttöönottamalla pystyttäisiin lisäämään asiakasmääriä sekä saamaan Urheilulinnaan lisää näkyvyyttä. Sähköisiin järjestelmiin kuului tässä työssä tori.fi verkkokauppa, Facebook, Fonectan Google -hakusanamainonta, kotisivut ja Chat-palvelu, Cardun mobiilisovellus ja kanta-asiakasrekisteri.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Tietoperustana työssä käytettiin kirjallisia lähteitä, jotka liittyivät suurimmaksi osaksi sähköisiin järjestelmiin. Kirjallisuuden lisäksi käytettiin myös sähköisiä lähteitä eri järjestelmien sivuilta sekä julkaisemattomia lähteitä sähköisten järjestelmien toimijoilta, kuten esimerkiksi Fonectan -Digikuntoon tilaisuutta 2018 ja siellä jaettua lehtistä. Lisäksi hyödynnettiin myös Urheilulinnan kauppiasta, keneltä saatiin informaatio esimerkiksi Urheilulinnan arvoista ja budjetoinnista sähköisiä järjestelmiä varten.
Tuloksena saatiin eri järjestelmien toimivuudesta hyödynnettävää tietoa, jota Urheilulinna pystyy budjettien sallimissa rajoissa käyttämään ja ottamaan näitä sähköisiä järjestelmiä käyttöönsä. Opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka paljon järjestelmät vaativat toimiakseen oikein ja mistä järjestelmistä olisi eniten hyötyä näkyvyyden ja asiakasmäärän lisäämisessä.
Tuloksista kävi ilmi, että tori.fi -verkkokauppa ei ole toiminut niin, että asiakasmäärät olisivat nousseet. Verkkokauppa vaatii lisäksi enemmän resursseja kuin muut läpikäydyt sähköiset järjestelmät, joten Urheilulinna luopuu tori.fi -verkkokaupasta. Vastaavasti Fonectan Google -hakusanamainonta on tuonut runsaasti lisää näkyvyyttä. Klikkausmäärät ovat tuplaantuneet, kun verrataan lokakuuta 2018 ja tammikuuta 2019. Eli Googlesta asiakkaat löytävät Urheilulinnan paremmin kuin ennen isojen kilpailijoiden joukosta.
Urheilulinna ei ole vielä ottanut käyttöönsä Chat-palvelua kotisivuilleen eikä mobiilisovellusta ja kanta-asiakasrekisteriä. Lähdekirjallisuuden mukaan, näistä järjestelmistä olisi hyötyä näkyvyyden ja asiakasmäärän lisäämisessä, sillä Chat-palvelun avulla pystytään asiakasta palvelemaan pidemmällä aikavälillä ja asiakas pystyy etsimään tietoa ja kysymään palvelusta, mitä vain, missä vain ja milloin vain. Kanta-asiakasrekisteri on tärkeä osa yrityksen markkinointia. Rekisterissä pystytään jakamaan mainokset ja kampanjat suoraan kanta-asiakkaille. Kanta-asiakasrekisterin ja mobiilisovelluksen yhdistäminen antaisi analytiikkaa, jota Urheilulinna pystyisi hyödyntämään, tutkimalla eri kampanjoiden toimivuutta. Myös Facebook-sivua tulisi päivittää useammin, jotta näkyvyys sosiaalisessa mediassa nousisi.
Opinnäytetyötä pystyvät hyödyntämään myös muut pienet ja keskisuuret yritykset, joilla ei ole käytössä sähköisiä järjestelmiä tarpeeksi. Työstä pystytään analysoimaan kunkin järjestelmän hyödyt ja haitat omalle yritykselleen.
Asiasanat: Asiakasmäärä, näkyvyys, sähköiset järjestelmät, hakukone, kanta-asiakas.