Y-sukupolven johtaminen matkailuyrityksissä
Fedoretc, Kristina (2019)
Fedoretc, Kristina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077994
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli Y-sukupolven johtamisstrategioden tutkimus, jossa oli mukana matkailualan yrityksiä. Työn aikana tutkittiin Y-sukupolven edustajia työntekijöinä ja johtajien käyttämiä menetelmiä tämän sukupolven johtamisessa. Tutkimuksen keskeinen kysymys oli, miten johdetaan Y-sukupolven työntekijöitä. Henkilöstöjohtaminen, ikäjohtaminen ja moninaisuusjohtaminen olivat keskeisia johtamisstrategioita tässä tutkimuksessa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu, jonka runko koostuu viidestä aiheesta. Haastattelurunko perustui tutkimuksen teoreettiseen aineistoon. Haastatteluihin osallistui neljä johtajaa eri kokoisista matkailuyrityksistä. Tulokset analysoitiin teemoittain haastattelurungon avulla.
Tulokset osoittivat, että johtajat käyttävät enemmän omaa kokemusta kuin teoriaa. Samalla heidän johtamistyylistään voidaan löytää moninaisuusjohtamisen piirteitä. Muiden johtamisstrategioiden käyttö on mahdollista, mutta se ei ole suosittua. Johtajat tietävät Ysukupolven työntekijöden piirteitä ja osaavat toimia sen edustajien kanssa. Kehitysehdotuksiin kuuluu selkeän johtamisstrategian laatiminen ja sukupolvien teorian käyttö.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että johtajilla on riittävästi tietoja Y-sukupolvesta. Vaikka käytetyt johtamisstrategiat vaativat viimeistelyä, ne ovat sopivia ja ajankohtaisia Ysukupolven kanssa työskennellessä.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu, jonka runko koostuu viidestä aiheesta. Haastattelurunko perustui tutkimuksen teoreettiseen aineistoon. Haastatteluihin osallistui neljä johtajaa eri kokoisista matkailuyrityksistä. Tulokset analysoitiin teemoittain haastattelurungon avulla.
Tulokset osoittivat, että johtajat käyttävät enemmän omaa kokemusta kuin teoriaa. Samalla heidän johtamistyylistään voidaan löytää moninaisuusjohtamisen piirteitä. Muiden johtamisstrategioiden käyttö on mahdollista, mutta se ei ole suosittua. Johtajat tietävät Ysukupolven työntekijöden piirteitä ja osaavat toimia sen edustajien kanssa. Kehitysehdotuksiin kuuluu selkeän johtamisstrategian laatiminen ja sukupolvien teorian käyttö.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että johtajilla on riittävästi tietoja Y-sukupolvesta. Vaikka käytetyt johtamisstrategiat vaativat viimeistelyä, ne ovat sopivia ja ajankohtaisia Ysukupolven kanssa työskennellessä.