Paikallisten asukkaiden mielikuvat Jyväskylän seudun matkailusta
Salo, Niina (2010)
Salo, Niina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062012396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062012396
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Jyväskylän seudun asukkaiden mielikuvia Jyväskylän seudun matkailusta. Tutkimuksella pyrittiin vastaamaan toimeksiantajan eli Jyväskylän matkailumarkkinoinnin tiedon tarpeeseen sekä olettamukseen, että paikallisten asukkaiden mielikuvat alueen matkailusta ovat todellisuutta huonommat. Työn osatarkoituksena oli myös selvittää, kuinka hyvin Jyväskylän seudun matkailumarkkinoinnin tavoittelemat mielikuvat seudun matkailusta sekä todelliset, eli paikallisten asukkaiden, mielikuvat vastaavat toisiaan. Tätä varten toimeksiantajalle suoritettiin esihaastattelu, jonka pohjalta laadittiin tutkimuksen kyselylomake paikallisille asukkaille.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Teoriaosassa käsiteltiin mielikuvien ja imagon syntymistä ja rakentumista, ja näiden käsitteiden yhtäläisyyksiä, sekä selitetään niitä markkinoinnillisesta näkökulmasta. Mielikuvamarkkinointia ja Word of Mouth –markkinointia käsiteltiin tärkeänä osana markkinointitoimenpiteitä. Teoriaa sovellettiin empiiriseen tutkimukseen, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkeena suoritetulla haastattelulla. Vastauksia kerättiin paikallisilta asukkailta kesäkauden 2009 aikana eri puolilla Jyväskylää. Otannan suuruudeksi saatiin 200, mikä oli asetettu minimitavoitteeksi.
Tutkimus osoitti, että paikallisten asukkaiden mielikuvat Jyväskylän seudun matkailusta ovat melko positiivisia. Asukkaiden ja toimeksiantajan mielikuvissa on myös yhtäläisyyksiä, jotka ovat nähtävissä tutkimuksen tuloksista. Matkailumarkkinoinnin toimenpiteissä on syytä kuitenkin huomioida paremmin paikalliset asukkaat, sillä heidän roolinsa alueen markkinoijina on erittäin tärkeä. Vaikka mielikuvien todellisuus ei ole verrattavissa konkreettiseen todellisuuteen, sillä on kuitenkin hyvin keskeinen asema nyky-yhteiskunnassa. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää matkailun markkinoinnin tukena antamalla henkilöstölle tarkempaa tietoa paikallisten asukkaiden tämän hetkisistä mielikuvista.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Teoriaosassa käsiteltiin mielikuvien ja imagon syntymistä ja rakentumista, ja näiden käsitteiden yhtäläisyyksiä, sekä selitetään niitä markkinoinnillisesta näkökulmasta. Mielikuvamarkkinointia ja Word of Mouth –markkinointia käsiteltiin tärkeänä osana markkinointitoimenpiteitä. Teoriaa sovellettiin empiiriseen tutkimukseen, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkeena suoritetulla haastattelulla. Vastauksia kerättiin paikallisilta asukkailta kesäkauden 2009 aikana eri puolilla Jyväskylää. Otannan suuruudeksi saatiin 200, mikä oli asetettu minimitavoitteeksi.
Tutkimus osoitti, että paikallisten asukkaiden mielikuvat Jyväskylän seudun matkailusta ovat melko positiivisia. Asukkaiden ja toimeksiantajan mielikuvissa on myös yhtäläisyyksiä, jotka ovat nähtävissä tutkimuksen tuloksista. Matkailumarkkinoinnin toimenpiteissä on syytä kuitenkin huomioida paremmin paikalliset asukkaat, sillä heidän roolinsa alueen markkinoijina on erittäin tärkeä. Vaikka mielikuvien todellisuus ei ole verrattavissa konkreettiseen todellisuuteen, sillä on kuitenkin hyvin keskeinen asema nyky-yhteiskunnassa. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää matkailun markkinoinnin tukena antamalla henkilöstölle tarkempaa tietoa paikallisten asukkaiden tämän hetkisistä mielikuvista.