Sellonsoiton didktiikkaa aloittelevalle opettajalle
Hopia, Saara (2019)
Hopia, Saara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511908
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä Sellonsoiton didaktiikkaa aloittelevalle opettajalle tutkitaan sellonsoiton alkeisopetuksen sisältöjä kyselytutkimuksen avulla. Työssä tarkastellaan musiikin didaktiikkaa, sellonsoiton osa-alueita ja erilaisia jo olemassa olevia sellonsoiton opetusmenetelmiä sekä oppimateriaaleja. Näiden tarkastelun ja kyselytutkimuksen tuloksena tekijä tuotti toimintaohjeen aloittelevalle sellonsoiton opettajalle sellonsoiton alkeisopetukseen.
Opinnäytetyössä käytettiin lähteenä useita erilaisia sellonsoiton alkeisoppaita, joita hyödynnettiin toimintaohjeen kokoamisessa. Sellonsoiton didaktiikkaan ja sen eri osa-alueisiin sekä opetusmenetelmiin perehtymiseen käytettiin alan kirjallisuutta sekä ajankohtaisia internetlähteitä. Kyselytutkimus tehtiin Webropol-ohjelmaa hyödyntäen ja sen kohderyhmänä olivat sellonsoiton opettajat eri puolilta Suomea. Kyselytutkimusaineisto on koottu taulukoiden muotoon opinnäytetyöraporttiin.
Kyselytutkimuksella saatiin kerättyä lisätietoa ja materiaalia sellonsoiton alkeisopetuksesta. Tulosten pohjalta tekijä kokosi toimintaohjeen aloittelevalle sellonsoiton opettajalle. Perehtyminen materiaaleihin sekä kyselytutkimus toivat tekijälle uusia ideoita ja näkökulmia alkeisopetuksen toteuttamiseen. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää myös sellonsoiton opettajiksi kouluttautuvat ja toimintaohje voi selkeyttää sellonsoiton opettamisen aloittamista.
Opinnäytetyössä käytettiin lähteenä useita erilaisia sellonsoiton alkeisoppaita, joita hyödynnettiin toimintaohjeen kokoamisessa. Sellonsoiton didaktiikkaan ja sen eri osa-alueisiin sekä opetusmenetelmiin perehtymiseen käytettiin alan kirjallisuutta sekä ajankohtaisia internetlähteitä. Kyselytutkimus tehtiin Webropol-ohjelmaa hyödyntäen ja sen kohderyhmänä olivat sellonsoiton opettajat eri puolilta Suomea. Kyselytutkimusaineisto on koottu taulukoiden muotoon opinnäytetyöraporttiin.
Kyselytutkimuksella saatiin kerättyä lisätietoa ja materiaalia sellonsoiton alkeisopetuksesta. Tulosten pohjalta tekijä kokosi toimintaohjeen aloittelevalle sellonsoiton opettajalle. Perehtyminen materiaaleihin sekä kyselytutkimus toivat tekijälle uusia ideoita ja näkökulmia alkeisopetuksen toteuttamiseen. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää myös sellonsoiton opettajiksi kouluttautuvat ja toimintaohje voi selkeyttää sellonsoiton opettamisen aloittamista.