B2B–asiakkuus hiusalan tukkuliikkeessä
Hautasaari, Sini; Homma, Jennileena (2019)
Hautasaari, Sini
Homma, Jennileena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511894
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat alle kymmenen vuotta hiusalalla olleiden parturikampaajien tukkuliikkeen valintaan. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Henkel Beauty Care Professional. Työn tavoitteena oli saada yhteistyökumppanille taustatietoa tukkuliikkeen valintaan vaikuttavista tekijöistä, jotta he voivat tehostaa uusasiakashankintaansa ja kohdentaa sitä oikein. Tukkuliikkeen valintaan vaikuttavia tekijöitä tutkittiin kysely- ja haastattelututkimuksilla. Kyselytutkimus oli suunnattu vastavalmistuneista aina kymmenen vuotta alalla olleisiin parturikampaajiin. Haastattelut suoritettiin Koulutuskeskus Salpauksen hiusalan opiskelijoille. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli b2b-markkinointia, organisaatioiden välistä ostotoimintaa ja asiakkuuksia.
Kyselytutkimuksessa selvisi, että sosiaalisella medialla on suuri vaikutus tukkuliikkeen valinnassa. Tukkuliikkeistä etsitään ensisijaisesti tietoa sosiaalisen median kanavien kautta ja niissä myös seurataan tukkuliikkeitä paljon. Tutkimuksessa nousi esille myös tarve verkko-ostamiselle. Suurin vaikuttava tekijä tukkuliikkeen valinnassa oli asiakaspalvelun laatu. Haastattelututkimuksessa nousi esille se, että aloittaessaan työuraansa opiskelijat valitsevat itselleen tutuimman tukkuliikkeen tuotteet. Tämän perusteella yritysten tulisi saada näkyvyyttä oppilaitoksissa tehden itseään tutuksi opiskelijoille. Kehittämällä tutkimuksessa selvinneitä tekijöitä, yhteistyökumppani voi parantaa toimintaansa ja suunnata markkinointiaan oikealle kohderyhmälle.
Kyselytutkimuksessa selvisi, että sosiaalisella medialla on suuri vaikutus tukkuliikkeen valinnassa. Tukkuliikkeistä etsitään ensisijaisesti tietoa sosiaalisen median kanavien kautta ja niissä myös seurataan tukkuliikkeitä paljon. Tutkimuksessa nousi esille myös tarve verkko-ostamiselle. Suurin vaikuttava tekijä tukkuliikkeen valinnassa oli asiakaspalvelun laatu. Haastattelututkimuksessa nousi esille se, että aloittaessaan työuraansa opiskelijat valitsevat itselleen tutuimman tukkuliikkeen tuotteet. Tämän perusteella yritysten tulisi saada näkyvyyttä oppilaitoksissa tehden itseään tutuksi opiskelijoille. Kehittämällä tutkimuksessa selvinneitä tekijöitä, yhteistyökumppani voi parantaa toimintaansa ja suunnata markkinointiaan oikealle kohderyhmälle.