"Paikka auringossa" : sosionomin (AMK) osaaminen varhaiskasvatustyössä päiväkodissa esimiesten näkökulmasta
Saikkonen, Maiju (2007)
Saikkonen, Maiju
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-422
Tiivistelmä
Lasten päivähoito muodostaa Suomessa suurimman sosiaalipalvelun ja on osa suomalaista hyvinvointijärjestelmää. Suomalaisen varhaiskasvatustyön kaksi tehtävää, sosiaalinen ja pedagoginen herättävät paljon keskustelua ja luovat jännitteitä päivähoidon kentällä. Päiväkodeissa tapahtuva hoito on yksi varhaiskasvatuksen muoto. Varhaiskasvatustyössä tarvitaan monenlaista osaamista ja ammattitaitoinen henkilökunta. Varhaiskasvatustyön tavoitteen voidaan määritellä olevan lapsen kokonaisvaltaisen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukeminen lapsen elämänpiirissä tapahtuvan kasvatuksellisen vuorovaikutuksen avulla. Sosionomit (AMK) ovat uutta ammattikuntaa ja heidän osaamistaan varhaiskasvatustyössä on tutkittu vähän. Tutkimukseni tehtävä oli selvittää päiväkodin esimiesten näkökulmasta sosionomin (AMK) osaamista varhaiskasvatustyössä päiväkodissa viidellä eri osaamisen alueella. Tutkimustehtävääni suuntasivat varhaiskasvatustyötä käsittelevät aikaisemmat tutkimukset sekä varhaiskasvatustyötä määrittelevät ajankohtaiset linjaukset. Tutkimukseni oli luonteeltaan laadullinen. Käytän aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua, jonka suoritin yhteensä kuudelle päiväkodin esimiehelle. Haastatteluiden teematmuodostin tutkimustehtäväni perusteella. Varhaiskasvatustyötä käsittelevien aikaisempien tutkimusten tuloksia vertasin omassa tutkimuksessani saatuihin tuloksiin sosionomin (AMK) osaamisesta varhaiskasvatustyössä päiväkodeissa esimiesten näkökulmasta. Tutkimuksessani kävi ilmi, että esimiesten näkökulmasta sosionomin (AMK) osaaminen varhaiskasvatustyössä on laaja-alaista ja monipuolista. Sosionomeilla (AMK) on esimiesten mukaan hyvät valmiudet koulutuksensa puolesta lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin huomioimiseen. Sosionomeilla (AMK) on tutkimuksen mukaan yhteiskunnallinen työote ja he ymmärtävät lapsen elämänpiiriin liittyvien tekijöiden vaikutukset lapsen elämässä. Tutkimukseen osallistuneiden esimiesten näkökulmasta sosionomien (AMK) osaaminen oli myös hyvin yhtenäistä aikaisempien tutkimusten mukaisten varhaiskasvatustyön jäsennysten kanssa. The day care is the biggest social service in Finland and it is a part of Finnish welfare system. Finnish early childhood education has two main functions, social and pedagogic.This can cause a lot of debates in the field. The day care nursery is one form of the Finnish early childhood education. There is a need of much kind of pragmatics and expertise in early childhood education. The object of early childhood education can be defined to be the support of children's total growth, development and learning in children's own living environment. That can happen only in interaction between people in this environment. Bachelor of Social services is a new profession in early childhood education. The task of this research is to find out in superiors' standpoint what kind of pragmatic the bachelor on social services has. There is used former researches which deal whit early childhood education and national constitutions when the task is formed. My research was qualitative. I collected my research materials by interviewing six day care superiors. I had fife themes to lead the interviews. I took also into consideration new point of views in this subject. I formed the themes in base of the task. I compared results with the earlier researches. My research indicates that Bachelors on social services had extensive and comprehensive knowledge in early childhood education. They can take into consideration the status of Finnish society and they know the value of the family in children's lives.