"Haloo, haloo? Onko dementiapuhelinneuvonta?" : kokemuksia ja odotuksia puhelinpalvelulle KaJo - hankkeessa
Hämäläinen-Talukder, Marjatta (2008-10-17)
Hämäläinen-Talukder, Marjatta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-10-17
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1224227667-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1224227667-5
Tiivistelmä
Seudullisen dementiatyön osaamiskeskus hankkeen, KaJo (kuuntele, arvio, jousta ja opasta) tarkoituksena on kehittää seudullista dementiatyön osaamista Kangasniemellä ja Joutsan seudun terveydenhuollon kuntayhtymän alueella sekä keskittää asiantuntijuus tulevaan dementiatyön osaamiskeskukseen. Selvitys on osa KaJo-hanketta, selvityksen tarkoituksena oli kuvata dementiaa sairastavien omaishoitajien kokemuksia aikaisemmin käyttämistään puhelinpalveluista sekä omaishoitajien odotuksia tulevaa dementiapuhelinpalvelua kohtaan. Selvitykseen osallistuivat Kangasniemellä ja Joutsan seudun terveydenhuollon kuntayhtymän alueella asuvat omaishoitajat, jotka hoitavat dementiaa sairastavaa läheistään kotona. Selvityksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat omaishoitajuus, sosiaalinen tuki ja puhelinpalvelu. Selvitys oli yhdistelmä määrällistä ja laadullista tutkimusta. Laadullinen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan analyysin avulla. Tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä sekä kyselyä että teemahaastattelua. Selvityksessä oli triangulaatio menetelmä käytössä. Selvityksessä verrattiin myös Kangasniemellä vuonna 2005 tehdyn tutkimuksen tuloksia. Selvityksen tulosten mukaan suurin osa omaishoitajista ei ollut käyttänyt aikaisemmin puhelinpalvelua. Kotihoidon ammattilaiset toimivat omaishoitajalle tukihenkilöinä, joilta omaiset saivat tiedon ja avun. Kaikki omaishoitajat tarvitsivat sosiaalista tukea puhelinpalvelulta. Omaishoitajilla oli vähän tietoa sosiaaliturvaetuuksista ja he eivät tienneet virkistysmahdollisuuksista ja dementiayhdistyksistä. Selvityksessä tehtiin suositukset puhelinneuvonnalle. Puhelinpalvelun olisi tärkeää tiedottaa omaishoitajille palvelu-, kuntoutus-, osallistumis- ja virkistysmahdollisuuksista. Dementiapuhelinpalvelussa toimivien ammattilaisten työssä korostuu ammatillinen osaaminen ja jatkuva koulutus. Selvityksen tuloksia voidaan hyödyntää tulevaa puhelinohjaustoimintamallia rakennettaessa.