Snoezelen - valkoinen huone : Snoezelen -menetelmän mukaisen aistihuoneen suunnittelu ja toteutus toiminnallisena opinnäytetyönä
Koskinen, Maiju; Nybacka, Heli (2006)
Koskinen, Maiju
Nybacka, Heli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-379
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä suunniteltiin ja toteutettiin snoezelen- teorianpohjalta valkoinen aistihuone Haukkarannan valtion erityisoppilaitoksen käyttöön. Lisäksi huoneeseen valmistettiin perehdytyskansio, johon koottiin teoriatietoa snoezelenista, huoneessa olevien materiaalien hoito-ohjeet, lista huoneen tarvikkeista, rentoutusharjoituksia sekä ideoita muista huoneen käyttötarmahdollisuuksista. Haukkarannan koulun oppilashuollon henkilökunnalle pidettiin koulutusiltapäivä,jossa käsiteltiin snoezelen- teoriaa ja tutustuttiin huoneeseen ja sen välineiden käyttöön. Koulutusta varten valmisteltiin Power Point-esitys. Huoneen välineistön suunnittelun apuna käytettiin snoezelen- kirjallisuutta ja internet-sivustoja, joissa oli kuvauksia ja kuvia valkoisista snoezelen- huoneista. Huoneen välineistön valintaan vaikuttivat myös huoneen koko sekä huoneen toteutusta varten varattu budjetti. Huoneen välineiksi valikoituivat säkkituolit, viltit, laavalamput, peilipallo ja sen pyörittäjä, spottivalo yhdistettynä pyörivään värikiekkoon, saippuakuplakone, dvd-soitin, kaiutinsarja, videotykki sekä pimentävät sivuverhot. Haukkarannan koulun toive oli, että huoneesta tulisi rauhallisen toiminnan sekärentoutumisen ja rauhoittumisen tila. Rentoutumisen lisäksi huoneelle mietittiin muitakin käyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi satuhetket, musiikkimaalaus ja muu luova toiminta. Oli tarkoitus, että huonetta tulisi käyttämään ainakin toimintaterapeutti, mutta sitä käyttäisivät mahdollisesti myös muut Haukkarannan koulun työntekijät. Toimintaterapian viitekehykseksi valittiin Kanadan toiminnallisen suoriutumisenmalli. Sillä havaittiin olevan yhtäläisyyksiä snoezelen- teorian kanssa. Molempien mallien todettiin käsittelevän yksilön, ympäristön ja toiminnan välistä suhdetta. Tästä yhtäläisyydestä johtuen tultiinjohtopäätökseen, että snoezelen- menetelmää voidaan käyttää soveltaen erilaisten asiakkaiden toimintaterapiassa. The aim of the action-based bachelor's thesis was to plan and carry out the plan of a multi-sensory room based on the theory of Snoezelen. Also an orientation-notebook was prepared that included information about Snoezelen, care instructions of the selected materials, a list of the equipments in the room, relaxation exercises and examples of other possible activities that can be done in the room. Training was kept for the personnel of the school of Haukkaranta about the theory of Snoezelen and how to use the equipments in the room. Power Point presentation was made for the training. Books and web sites about Snoezelen were used for planning the room. The size of the room and the budget had also an effect on which equipments were selected in the room. The equipments that were finally selected in the room were beanbag chairs, blankets, lava lamps, rotating mirror ball, pinspot and colour-wheel with motor, bubble machine, DVD-player, speakers, multimedia projector and drapes to make the room darker. The wish from the school of Haukkaranta was that the room would be a place for peaceful activities, relaxation and calming down. Besides these activities the room could be used for example for reading a story for the children, painting and listening to music. The idea was that atleast an occupational therapist was going to use the room but also other personnel of the school might use it too. As an occupational therapy model the Canadian Model of Occupational performancewas used. It seemed to have some similarities with the theory of Snoezelen. Person, environment and occupation were the key words in both theories. The conclusion was that Snoezelen could beused with different kinds of clients in occupational therapy by making some applications.