Digitaalinen Yritysesittely : CASE: Marsaana Communications OY
Aksberg, Kristiina (2007)
Aksberg, Kristiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902081402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902081402
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin digitaalinen yritysesittely PR- ja mediatoimisto Marsaana Communications Oy:lle. Projektin tavoitteena on luoda Marsaana Communications Oy:n toiminnasta selkeä ja helppokäyttöinen HTML-kieleen pohjautuva yritysesittely, jonka tarkoituksena on näyttää esimerkkejä yrityksen tarjoamasta näkyvyydestä käytännön esimerkein. Yritysesittely on yritykselle tarpeellinen, sillä tähän asti heillä ei ole ollut vastaavanlaista materiaalia vaan yrityksen tulokset, muun muassa lehtikuvat, on säilytetty toimistokansioissa. Televisioitua materiaalia ei olla voitu käyttää ollenkaan, sen esittelyn hankaluuden vuoksi. Yritysesittelyä käytetään muun muassa asiakastapaamisissa, mutta sitä ei luovuteta yrityksen ulkopuoliseen käyttöön.
Esityksen pääpaino on sen helppokäyttöisyydellä ja selkeydellä. Tekstin osuus on jätetty varsin lyhyeksi, sillä esittelyä on tarkoituksena käyttää vain asiakastapaamisten tukena, joilloin Marsaana Communications Oy:n edustaja on paikalla kertomassa yrityksestä tarkemmin. Lehtikuvien sekä videoleikkeiden osuus on suuri, sillä niissä esitellään yrityksen tarjoamaa medianäkyvyyttä.
Digitaalinen yritysesittely toteutettiin pääasiassa DreamWeaver 8-ohjelmalla. Grafiikkaa luotiin sekä käsiteltiin Adobe Photoshop CS –ohjelmalla. Videoleikkeitä käsiteltiin Alive DVD Ripper sekä Adobe Premiere Pro –ohjelmilla. JavaScriptiin pohjautuvat toiminnot sisällytettiin HTML-koodiin. Yritysesittelyn poltetaan CD-ROM:lle, jonka kannen grafiikka toteutettiin edellä mainitulla Adobe Photoshopilla, CorelDraw –kuvankäsittelyohjelmalla sekä InDesign –taitto-ohjelmaa hyväksi käyttäen.
Projektin pääpaino oli muun maussa tekijänoikeuslakien selvittämisessä. Työssä käytettävät lehdissä julkaistut kuvat sekä televiso-ohjelman leike ovat suojattuja tekijänoikeuslaeilla, jolloin niiden käyttöön tarvitaan joko valokuvaajan, lehtikustantamon tai tuotantoyhtiön lupa. Käytettävyyteen ja käytettävyystestaukseen oli panostettava, sillä yritysesittelyn käyttöliittymästä haluttiin mahdollisimman selkeä sekä helppokäyttöinen.
Projekti onnistui suunnitellusti, mutta yritysesittelyn tuoma mahdollinen lisäarvo yrityksen toiminnan kannalta selviää tulevaisuudessa, jolloin sen käytöstä todellisissa asiakastapaamistilanteissa on enemmän kokemusta.
Asiasanat: Tekijänoikeudet, käytettävyystestaus, käytettävyys
Esityksen pääpaino on sen helppokäyttöisyydellä ja selkeydellä. Tekstin osuus on jätetty varsin lyhyeksi, sillä esittelyä on tarkoituksena käyttää vain asiakastapaamisten tukena, joilloin Marsaana Communications Oy:n edustaja on paikalla kertomassa yrityksestä tarkemmin. Lehtikuvien sekä videoleikkeiden osuus on suuri, sillä niissä esitellään yrityksen tarjoamaa medianäkyvyyttä.
Digitaalinen yritysesittely toteutettiin pääasiassa DreamWeaver 8-ohjelmalla. Grafiikkaa luotiin sekä käsiteltiin Adobe Photoshop CS –ohjelmalla. Videoleikkeitä käsiteltiin Alive DVD Ripper sekä Adobe Premiere Pro –ohjelmilla. JavaScriptiin pohjautuvat toiminnot sisällytettiin HTML-koodiin. Yritysesittelyn poltetaan CD-ROM:lle, jonka kannen grafiikka toteutettiin edellä mainitulla Adobe Photoshopilla, CorelDraw –kuvankäsittelyohjelmalla sekä InDesign –taitto-ohjelmaa hyväksi käyttäen.
Projektin pääpaino oli muun maussa tekijänoikeuslakien selvittämisessä. Työssä käytettävät lehdissä julkaistut kuvat sekä televiso-ohjelman leike ovat suojattuja tekijänoikeuslaeilla, jolloin niiden käyttöön tarvitaan joko valokuvaajan, lehtikustantamon tai tuotantoyhtiön lupa. Käytettävyyteen ja käytettävyystestaukseen oli panostettava, sillä yritysesittelyn käyttöliittymästä haluttiin mahdollisimman selkeä sekä helppokäyttöinen.
Projekti onnistui suunnitellusti, mutta yritysesittelyn tuoma mahdollinen lisäarvo yrityksen toiminnan kannalta selviää tulevaisuudessa, jolloin sen käytöstä todellisissa asiakastapaamistilanteissa on enemmän kokemusta.
Asiasanat: Tekijänoikeudet, käytettävyystestaus, käytettävyys