Aatteellisen yhdistyksen haasteet toimivaan varainhankintaan.case: Korpilahden Pyrintö ry /
Pitkänen, Kristiina.; Sydänmetsä, Maija. (2008-11-14)
Pitkänen, Kristiina.
Sydänmetsä, Maija.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234870244-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234870244-6
Tiivistelmä
Toiminnan rahoittaminen varainhankinnallisin keinoin on useimmille aatteellisille yhdistyksille välttämättömyys kustannusten noustessa jatkuvasti. Toimiva varainhankinta ei kuitenkaan koostu ainoastaan oikeista toiminnan rahoittamisen työkaluista, vaan sen pohjana on myös tehokas tiedottaminen. Toimeksiantajan, Korpilahden Pyrintö ry:n, varainhankinnan tuotoista suurin osa tulee talkootulona, joka saadaan Neste Rallin lipunmyynnistä ja järjestyksenvalvonnasta. Tämän tulon saaminen myös vuonna 2009 on lähes varma, mutta näillä näkymin vuonna 2010 Neste Rallia ei järjestetä Suomessa lainkaan. Välttääkseen uhkaavan rahoituskriisin, toimeksiantajan on kehitettävä varainhankintaansa. Opinnäytetyön tarkoituksena olikin löytää toimeksiantajalle sopivat varainhankintakeinot ja luoda tehokas tiedottamissuunnitelma varainhankinnan tueksi. Tutkimuksessa selvitettiin jäsenten mielikuvia varainhankinnasta ja sen toimivuudesta sekä tyytyväisyydestä tiedottamiseen. Tarkoituksena oli myös, että jäsenet saivat kertoa ehdotuksia varainhankinnan ja tiedottamisen kehittämiseen. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa jäsenistä on tyytyväisiä käytettäviin varainhankintakeinoihin, mutta varainhankinnan tulevaisuudesta heillä ei ollut aavistustakaan. Aktiivijäsenet tiedostivat kuitenkin Neste Rallin poistumisen aiheuttamat ongelmat ja pohtivat, onko tulon korvaaminen edes mahdollista. Tutkimus osoitti myös, että tiedottaminen ei ole toimivaa, sillä sen koettiin olevan syyllistävää ja tiedottamisen ajoitus on puutteellista. Kotisivujen käytön tehostamista kaivattiin tiedottamiseen. Opinnäytetyön kehittämisideoissa tultiin siihen tulokseen, että varainhankinta voidaan saada toimimaan ilman Neste Rallista saatavaa tuloa, mikäli jäsenet puhaltavat yhteen hiileen ja uusia keinoja aletaan hyödyntää ajoissa. Jotta jäsenet saadaan aktivoitua, on käytävä läpi strategiaprosessi. Tiedottamisen tehostamiseksi laadittiin toimeksiantajalle tiedotussuunnitelma, jossa pääasiallisena viestintäkanavana käytetään kotisivuja. Sekä strategiaprosessi että tiedotussuunnitelma pohjautuvat teoriasta ja tutkimustuloksista johdettuihin päätelmiin.