Kohderyhmäajattelu mediatuotannon suunnitteluprosessissa
Lehtomäki, Jussi (2010)
Lehtomäki, Jussi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091513043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091513043
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kohderyhmäajattelu mediatuotannon suunnitteluprosessissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja, joilla mediatuotannon vastaanottajat tulisivat paremmin huomioiduksi jo tuotannon suunnitteluvaiheessa. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli, miten kohderyhmäajattelua voidaan käyttää mediatuotannon suunnitteluprosessissa.
Aihetta käsiteltiin kirjallisena tutkimuksena vertaamalla markkinoinnin suunnitteluprosessia mediatuotannon suunnitteluprosessiin. Analyysissä markkinointi ja mediatuotanto rinnastettiin keskenään ja tutkimuksen johtopäätöksistä johdettiin toimintatapoja, joilla kohderyhmät tulisivat huomioiduksi paremmin. Lisäksi opinnäytetyö esitteli esimerkkitapauksen kautta, kuinka kohderyhmäajattelua käytettiin Mood–tv-ohjelmapilotin suunnittelussa.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että kohderyhmäajattelua voidaan käyttää mediatuotannon suunnitteluprosessissa, koska suunnitteluprosessit ovat yhteneväiset ja sekä markkinoinnin että mediatuotantojen sisältö tyydyttää vastaanottajan samoja tarpeita. Lisäksi kohderyhmäajattelun terminologia, yleiset tunnusluvut ja strategisuus ovat siirrettävissä mediatuotannon suunnitteluun markkinoinnista. Kohderyhmäajattelun ongelmat mediatuotannossa liittyvät ensisijaisesti viestinnän tavoitteisiin. Mediatuotannon viestinnälliset tavoitteet tulee olla selvillä, jotta kohderyhmäajattelusta on hyötyä.
Opinnäytetyöstä löytyy kolme toimintaehdotusta kohderyhmäajattelun käyttöön
mediatuotannoissa. Nämä ovat aiemman palautteen monipuolisempi käyttö, fragmenttien käyttö segmenttien sijaan ja toiminnallisen synopsiksen tekeminen. Tärkeintä olisi ymmärtää kohderyhmäajattelun kokonaisvaltaisuus tuotannossa.
Syyt miksi kohderyhmäajattelun tulisi olla osa mediatuotannon suunnitteluprosessia, ovat samat kuin muillakin liiketoiminnan sektoreilla. Kyllästetyillä markkinoilla valta on kuluttajan puolella.
Aihetta käsiteltiin kirjallisena tutkimuksena vertaamalla markkinoinnin suunnitteluprosessia mediatuotannon suunnitteluprosessiin. Analyysissä markkinointi ja mediatuotanto rinnastettiin keskenään ja tutkimuksen johtopäätöksistä johdettiin toimintatapoja, joilla kohderyhmät tulisivat huomioiduksi paremmin. Lisäksi opinnäytetyö esitteli esimerkkitapauksen kautta, kuinka kohderyhmäajattelua käytettiin Mood–tv-ohjelmapilotin suunnittelussa.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että kohderyhmäajattelua voidaan käyttää mediatuotannon suunnitteluprosessissa, koska suunnitteluprosessit ovat yhteneväiset ja sekä markkinoinnin että mediatuotantojen sisältö tyydyttää vastaanottajan samoja tarpeita. Lisäksi kohderyhmäajattelun terminologia, yleiset tunnusluvut ja strategisuus ovat siirrettävissä mediatuotannon suunnitteluun markkinoinnista. Kohderyhmäajattelun ongelmat mediatuotannossa liittyvät ensisijaisesti viestinnän tavoitteisiin. Mediatuotannon viestinnälliset tavoitteet tulee olla selvillä, jotta kohderyhmäajattelusta on hyötyä.
Opinnäytetyöstä löytyy kolme toimintaehdotusta kohderyhmäajattelun käyttöön
mediatuotannoissa. Nämä ovat aiemman palautteen monipuolisempi käyttö, fragmenttien käyttö segmenttien sijaan ja toiminnallisen synopsiksen tekeminen. Tärkeintä olisi ymmärtää kohderyhmäajattelun kokonaisvaltaisuus tuotannossa.
Syyt miksi kohderyhmäajattelun tulisi olla osa mediatuotannon suunnitteluprosessia, ovat samat kuin muillakin liiketoiminnan sektoreilla. Kyllästetyillä markkinoilla valta on kuluttajan puolella.