Dialogisuuden mahdollisuudet ja rajat musiikkikasvatuksen haasteiden edessä
Salonen, Eija (2007-05-09)
Salonen, Eija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196247954-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196247954-2
Tiivistelmä
Tässä pedagogisessa opinnäytetyössä tutkittiin niitä kehitysmahdollisuuksia, joita dialogisuus avaa tämän päivän suomalaiselle musiikkikasvatukselle sekä näiden mahdollisuuksien toteutumiseen liittyviä käytännön ongelmia. Työn lähtökohtana olivat Lehtosen (2004) esille nostamat suomalaisen musiikkikasvatusjärjestelmän epäkohdat: vanhaa traditiota ylläpitävä ideologisuus sekä eettisesti pulmallinen välineellinen suhtautuminen musiikin opiskeluun. Työn tehtävänä oli selvittää, kuinka dialogisuus vastaa näihin musiikkikasvatuksen haasteisiin. Opinnäytetyössä tarkasteltiin dialogisuutta tietyt ehdot täyttävänä vuorovaikutuksena ja ilmapiirinä. Musiikkikasvatusta lähestyttiin sekä organisaation että opettaja-oppijasuhteen näkökulmasta käsin. Opinnäytetyö toteutettiin hermeneuttiseen ajatteluun pohjautuvana teoreettisena tutkimuksena, jossa johtopäätökset perustuvat kirjallisuudessa esitettyjen ajatusten vertailuun ja yhdistämiseen. Tutkimuksessa havaittiin, että dialogisuus voi toimia musiikkikasvatuksen piirissä vastavoimana niin uudistusta vastustavalle ideologisuudelle kuin välineelliselle suhtautumiselle. Dialogisuus luo tutkimuksen perusteella mahdollisuuden eettiseen musiikkikasvatukseen, jonka tärkeimpänä päämääränä on oppijan kokonaisvaltaisen, yksilöllisen kasvun tukeminen. Dialogisuuden tuominen musiikkikasvatusinstituutioiden arkeen ei kuitenkaan ole ongelmatonta. Dialogikulttuuri vaatii avoimuutta uusille näkökulmille niin organisaation kuin yksittäisten musiikkipedagogien tasolla. Näiden tutkimustulosten valossa keskeiseksi kysymykseksi muodostui, kuinka musiikkikasvatuksen piiriin saadaan luotua dialogisuuden edellyttämä ennakkoluuloton ja tasa-arvoinen ilmapiiri.