Gerontologian opintosuoritusten arviointikriteerien kehittäminen Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa
Metso, Iiris (2009-04-16)
Metso, Iiris
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-04-16
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245651332-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245651332-3
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää vanhuutta ja vanhenemista tutkivan tieteenalan eli gerontologian monitieteisten perusopintojen sekä gerontologian ja kansanterveyden aineopintojen opintosuoritusten arviointikriteerit Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa. Aikaisemmin pelkästään opettajien hiljaista tietoa olleiden arviointiperusteiden näkyväksi tekeminen laatimalla kirjallinen arviointikriteeristö tenttien, esseiden, oppimistehtävien, seminaaritöiden ja kandidaatintutkielmien arviointia varten oli osa Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa tehtävää laadunvarmistustyötä. Kehittämishankkeen toteuttamisessa noudatettiin toimintatutkimuksen periaatteita ja kehittämistyötä tehtiin keskustelumenetelmän avulla. Arviointiperusteita pohdittiin ja kriteeristöä muotoiltiin liikunta- ja terveystieteiden yliopistonopettajien yhteisissä kokouksissa vuoden 2006 syksystä seuraavan vuoden kevääseen saakka. Aluksi hahmoteltiin kunkin opintosuorituksen osaamisalueet, joiden arviointia varten kriteerit laadittiin. Sitten luotiin arviointiasteikkoa vastaavat laatuluokat, joiden kutakin osaamisaluetta vastaavien laatukriteerien määrittely oli kehittämishankkeen ydin. Kehitetty arviointikriteeristö esitettiin taulukkomuodossa mahdollisimman selkeällä kielellä. Laaja kirjallisuuskatsaus oli teoriaperusta, jota vasten tarkasteltiin gerontologian opiskelija-arviointikäytäntöjä. Arviointikriteerejä kokeiltiin liikunta- ja terveystieteiden eri oppiaineissa opintosuoritusten arvioinnissa. Opiskelija-arvioinnin kriteeriperustaisuus näytti hyödyttäneen sekä opettajia että opiskelijoita. Opettajien kokemukset uusista arviointikriteereistä osoittivat niiden olevan käyttökelpoisia opintosuoritusten arvioinnissa niin gerontologiassa kuin muissakin liikunta- ja terveystieteiden oppiaineissa avoimessa yliopistossa. Kriteerien käyttö teki opiskelija-arvioinnista perustellumpaa, jäsentyneempää ja jopa tiukempaa. Gerontologian aineopiskelijoiden mielestä arviointikriteerit antoivat aikaisempaa yksityiskohtaisempaa tietoa opiskelija-arvioinnin perusteista. Kehitettyjen arviointikriteerien avulla siis edistettiin opiskelija-arvioinnin läpinäkyvyyttä ja laatua.