Draaman ja yhteisökasvatuksellisten periaatteiden soveltaminen kuntoutuksen opetukseen Vaasan ammattikorkeakoulussa
Långsjö, Kati (2008-01-31)
Långsjö, Kati
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-01-31
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1203499622-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1203499622-9
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoite on kehittää Kuntoutuksen työmuodot –opintokokonaisuutta Vaasan ammattikorkeakoulussa syksyllä 2007 saamieni kokemusten perusteella. Opintojakso kuuluu Vaasan ammattikorkeakoulun sosiaalialan toisen vuoden opintosuunnitelmaan. Opintojakso toteutettiin syksyllä 2007 kolmatta kertaa yhteisökasvatuksellista draamamenetelmää soveltaen Gerbyn kaupunginosassa Vaasassa. Opiskelijat toteuttivat draamaradan alueen 6. – ja 7- luokkalaisille oppilaille ja kertoivat draaman avulla oppilaille erään huumenuoren tarinan. Draama oli yksi tapa toteuttaa ehkäisevää päihdetyötä nuorten keskuudessa. Draaman tavoitteena oli rohkaista nuoria kieltäytymään päihteistä ja ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Draamamenetelmän kytkeminen teoriaopetukseen ja useiden kurssien yhdistäminen yhdeksi kokonaisuudeksi ovat opetustyön haasteita, joita halusin tämän työn avulla tarkastella. Erityisenä kiinnostuksen kohteenani oli kurssien opetussuunnitelmaan kirjattujen opetussisältöjen toteutumisen arviointi kuntoutuksen osalta. Työtäni varten olen kerännyt palautetta draaman yhteistyökumppaneilta, opiskelijoita sekä opettajakollegoiltani. Työssäni esittämät kehittämistoimenpiteet perustuvat kurssista saamaani palautteeseen. Kuntoutuksen opettaminen draaman avulla on hyvin käytännönläheinen ja mielenkiintoiseksi koettu menetelmä. Kuntoutuksen teoriapohjan vahvistamiseksi olen kehittänyt opetusuunnitelman täydentämistä verkko-opinnoilla.