Jaettu opettajuus : case: kaksi esimerkkiä yhteistyöstä
Tuhkanen, Hanna-Riikka (2008-05-26)
Tuhkanen, Hanna-Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-26
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220598842-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220598842-5
Tiivistelmä
Itsenäisen verkko-opiskelun rinnalla on toteutettu ryhmäkursseja, jotka ovat lisänneet opiskelijoiden sosiaalisia kontakteja ja aikatauluttaneet opintoja. Otavan Opistossa ja Lahden kansanopistossa on tehty opettamisen kehittämisen yhteistyötä kauan ja tämä työ on osa yhteistä kehittämisprosessia. Työn tavoitteena oli selvittää jaettua opettajuutta kahdessa eri merkityksessä. Ensimmäinen esimerkki käsitteli Otavan opiston ja Lahden kansanopiston verkko-opetuksen fysiikan opetuksen yhdistämistä niin, että, sama opettaja opettaa samanaikaisesti kahta ryhmää eri verkkoympäristöissä samoja verkkomateriaaleja käyttäen. Toisessa esimerkissä Otavan Opiston Nettilukion ja lähilukion matematiikan ryhmät yhdistettiin ja opettajat ohjasivat yhteistyössä ryhmiä molempia ryhmiä yhteisöllisen pedagogiikan keinoin. Työ toteutettiin suunnittelemalla ja toteuttamalla kurssit keväällä 2008. Fysiikan kurssien toteutuksen tavoitteena oli selvittää oppimisympäristöjen linkittämisen mahdollisuuksia ja sitä voitaisiinko opettajien resursseja säästää yhdistämällä kahden kansanopiston opetusta yhdelle opettajalle. Matematiikan yhteisöllisen opetuksen tavoitteena oli toteuttaa pilottikurssi, jossa verkko-opiskelijat ja lähiopiskelijoiden opetusta yhdistettäisiin. Samalla kokeiltiin myös verkkoneuvottelumahdollisuuksien käyttöä opetuksessa. Pienten verkko-opiskelijaryhmien opetus kannattaa yhdistää saman opettajan opettamaksi. Yhteisöllinen oppiminen matematiikan opiskelussa tuotti hyviä oppimistuloksia. Opettajien yhteistyötä kannattaisi lisätä luokkaopetuksessa. Arvioinnissa kokeiden sijaan kannattaa käyttää monipuolisia oppimistehtäviä, joissa mitataan opiskelijan ymmärtämistä ja oppimisen edistymistä.