Ziajan tunnettuuden kartoitus Sellon ja Sellon Even asiakkaiden keskuudessa
Huovinen, Soile (2010)
Huovinen, Soile
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515607
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa puolalaisen päivittäiskosmetiikkasarja Ziajan tunnettuutta Kauppakeskus Sellon ja siellä sijaitsevan kauneusmyymälä Even asiakkaiden keskuudessa. Opinnäytetyössä tutkittiin myös asiakkaiden yleistä kosmetiikan käyttöä, heidän tyytyväisyyttään Ziajan tuotteisiin sekä sitä, kuinka Ziaja tuotemerkin tunnettuutta pystyttäisiin Suomen kosmetiikkamarkkinoilla laajentamaan. Työn tutkimusaihe tuli toimeksiantona Ziajan päivittäiskosmetiikan jakelijalta, Face Helsinki Ky:ltä. Tutkimuksen tuloksia pyritään hyödyntämään tulevaisuudessa Ziaja brandin rakentamisessa sekä sen tunnettuuden lisäämisessä.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi hieman Face Helsingin taustoja sekä Ziaja tuotemerkin markkinointiin ja myyntiin liittyviä asioita. Tämän jälkeen tutkittiin branditeoriaa, kuten brandin rakentamista ja brandin tunnettuuden luomista. Branditeorian jälkeen siirryttiin asiakaskeskeisyysteoriaan, mitä kautta päästiin asiakastyytyväisyyteen vaikuttaviin tekijöihin sekä asiakastyytyväisyyden mittaamiseen. Tutkimuksen teoria-aineisto kerättiin kirjallisuudesta, Internetistä sekä jakelijalta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa toteutettiin kyselytutkimuksella Espoon Leppävaarassa sijaitsevassa Kauppakeskus Sellossa syyskuussa 2010. Kyselyyn vastasi 127 Sellon ja Sellon kauneusmyymälä Even asiakasta. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Kyselylomake oli kaksipuolinen ja siinä oli 16 kysymystä. Kysymyksillä selvitettiin vastaajien yleistä kosmetiikan käyttöä, Ziaja merkin tuntemista, tyytyväisyyttä Ziajan tuotteisiin ja Ziajasta nousseita mielikuvia.
Tutkimustulokset analysoitiin loka-marraskuussa. Analysoinnissa käytettiin apuna SPSS-ohjelmaa. Tutkimuksen mukaan Ziajaa ostava asiakas on keski-ikäinen nainen, joka haluaa tehokasta, hinta-laatusuhteeltaan hyvää kosmetiikkaa. Ziajan tuotteita ostetaan pari kertaa vuodessa tai harvemmin, ja ostopäätökseen vaikutti edullinen hinta sekä tuotteen hyvä laatu. Tuotteita suositellaan myös mieluusti ystäville.
Johtopäätöksenä voisi tutkimuksen perusteella sanoa, että Ziajan tunnettuuden laajentaminen Suomen kosmetiikkamarkkinoilla olisi vielä tehokkaampaa, jos Ziaja tuotteille saataisiin enemmän ja isompia jälleenmyyjiä. Ziajaa voisi myös pyrkiä markkinoimaan aktiivisemmin esimerkiksi Internet-mainosten avulla. Kanta-asiakasjärjestelmän kehittäminen saattaisi myös parantaa merkin tunnettuutta. Hyvän hinta-laatusuhteen markkinoiminen on selvästi tuottanut tulosta, ja tuote-esittelyihin sekä tuotteiden ulkoasuun kannattaisi myös satsata tulevaisuudessa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi hieman Face Helsingin taustoja sekä Ziaja tuotemerkin markkinointiin ja myyntiin liittyviä asioita. Tämän jälkeen tutkittiin branditeoriaa, kuten brandin rakentamista ja brandin tunnettuuden luomista. Branditeorian jälkeen siirryttiin asiakaskeskeisyysteoriaan, mitä kautta päästiin asiakastyytyväisyyteen vaikuttaviin tekijöihin sekä asiakastyytyväisyyden mittaamiseen. Tutkimuksen teoria-aineisto kerättiin kirjallisuudesta, Internetistä sekä jakelijalta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa toteutettiin kyselytutkimuksella Espoon Leppävaarassa sijaitsevassa Kauppakeskus Sellossa syyskuussa 2010. Kyselyyn vastasi 127 Sellon ja Sellon kauneusmyymälä Even asiakasta. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Kyselylomake oli kaksipuolinen ja siinä oli 16 kysymystä. Kysymyksillä selvitettiin vastaajien yleistä kosmetiikan käyttöä, Ziaja merkin tuntemista, tyytyväisyyttä Ziajan tuotteisiin ja Ziajasta nousseita mielikuvia.
Tutkimustulokset analysoitiin loka-marraskuussa. Analysoinnissa käytettiin apuna SPSS-ohjelmaa. Tutkimuksen mukaan Ziajaa ostava asiakas on keski-ikäinen nainen, joka haluaa tehokasta, hinta-laatusuhteeltaan hyvää kosmetiikkaa. Ziajan tuotteita ostetaan pari kertaa vuodessa tai harvemmin, ja ostopäätökseen vaikutti edullinen hinta sekä tuotteen hyvä laatu. Tuotteita suositellaan myös mieluusti ystäville.
Johtopäätöksenä voisi tutkimuksen perusteella sanoa, että Ziajan tunnettuuden laajentaminen Suomen kosmetiikkamarkkinoilla olisi vielä tehokkaampaa, jos Ziaja tuotteille saataisiin enemmän ja isompia jälleenmyyjiä. Ziajaa voisi myös pyrkiä markkinoimaan aktiivisemmin esimerkiksi Internet-mainosten avulla. Kanta-asiakasjärjestelmän kehittäminen saattaisi myös parantaa merkin tunnettuutta. Hyvän hinta-laatusuhteen markkinoiminen on selvästi tuottanut tulosta, ja tuote-esittelyihin sekä tuotteiden ulkoasuun kannattaisi myös satsata tulevaisuudessa.