Miten tukea kriisissä olevaa lasta ja perhettä päivähoidossa?
Uusitalo, Laura-Kaisa; Roth, Noora (2010)
Uusitalo, Laura-Kaisa
Roth, Noora
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615817
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkoti voi tukea kriisissä olevaa lasta ja perhettä. Halusimme tietää, mitkä ovat yleisimmät kriisit, joita päiväkodin henkilökunta lasten kanssa työskennellessään kohtaa, miten kriisi vaikuttaa lasten käytökseen, mitä erityispiirteitä on lasten kanssa tehtävässä kriisityössä ja miten päiväkodin työntekijä voisi parhaiten auttaa kriisissä olevaa lasta ja perhettä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoreettisessa osuudessa käsittelemme lapsen kehitystä ja kriisejä jotka nousivat esiin kyselylomakkeiden vastauksista.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston analyysimenetelmäksi valitsimme laadullisen sisällönanalyysin. Opinnäytetyöhömme liittyi kysely, jonka lähetimme kolmeen Oulun seudun päiväkotiin. Kyselylomakkeen teemat opinnäytetyöhömme nousivat kirjallisuudesta.
Keskeiset tutkimustulokset: Kyselyn tulosten mukaan kriisissä olevaa lasta voi auttaa parhaiten antamalla tukea ja hellyyttä. Lapsen ikä ja kehitystaso huomioiden keskustellaan lapsen kanssa rakentavasti niin, että lapsi uskaltaa kertoa omista tunteistaan. Työntekijän tulee ottaa huomioon koko perhe, tukea vanhempia ja ohjata tarvittaessa eri palvelujen piiriin. Vanhemmat suhtautuvat yleensä positiivisesti huolen puheeksiottoon. Päiväkodin henkilökunnan mielestä jotkut asiat ovat niin vaikeita, että niiden puheeksi ottaminen vanhempien kanssa on vaikeaa. Keskustelut työtovereiden kanssa, yhteiset kokoontumiset henkilökunnan kesken, moniammatillinen yhteistyö ja tarvittaessa ammattiavun järjestäminen ovat menetelmiä, joita päiväkodissa käytetään kriisissä olevan perheen kohtaamisessa.
Johtopäätökset: Yleisimmät lapsen ja perheen kriisit, joita päiväkodissa kohdataan, ovat läheisen kuolema, avioero ja sisaruksen syntymä. Lapsen käyttäytyminen muuttuu päiväkodissa kriisin myötä. Lapsi voi oirehtia monin eri tavoin. Parhaat keinot tukea kriisissä olevaa lasta päiväkodissa ovat lapsen erityinen huomioiminen kuuntelemalla lasta ja antamalla hellyyttä. Lisäkoulutus liittyen kriisien käsittelyyn olisi tarpeellista.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoreettisessa osuudessa käsittelemme lapsen kehitystä ja kriisejä jotka nousivat esiin kyselylomakkeiden vastauksista.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston analyysimenetelmäksi valitsimme laadullisen sisällönanalyysin. Opinnäytetyöhömme liittyi kysely, jonka lähetimme kolmeen Oulun seudun päiväkotiin. Kyselylomakkeen teemat opinnäytetyöhömme nousivat kirjallisuudesta.
Keskeiset tutkimustulokset: Kyselyn tulosten mukaan kriisissä olevaa lasta voi auttaa parhaiten antamalla tukea ja hellyyttä. Lapsen ikä ja kehitystaso huomioiden keskustellaan lapsen kanssa rakentavasti niin, että lapsi uskaltaa kertoa omista tunteistaan. Työntekijän tulee ottaa huomioon koko perhe, tukea vanhempia ja ohjata tarvittaessa eri palvelujen piiriin. Vanhemmat suhtautuvat yleensä positiivisesti huolen puheeksiottoon. Päiväkodin henkilökunnan mielestä jotkut asiat ovat niin vaikeita, että niiden puheeksi ottaminen vanhempien kanssa on vaikeaa. Keskustelut työtovereiden kanssa, yhteiset kokoontumiset henkilökunnan kesken, moniammatillinen yhteistyö ja tarvittaessa ammattiavun järjestäminen ovat menetelmiä, joita päiväkodissa käytetään kriisissä olevan perheen kohtaamisessa.
Johtopäätökset: Yleisimmät lapsen ja perheen kriisit, joita päiväkodissa kohdataan, ovat läheisen kuolema, avioero ja sisaruksen syntymä. Lapsen käyttäytyminen muuttuu päiväkodissa kriisin myötä. Lapsi voi oirehtia monin eri tavoin. Parhaat keinot tukea kriisissä olevaa lasta päiväkodissa ovat lapsen erityinen huomioiminen kuuntelemalla lasta ja antamalla hellyyttä. Lisäkoulutus liittyen kriisien käsittelyyn olisi tarpeellista.