B2B-asiakassuhteen vahvistaminen jälkimarkkinoinnilla
Hakala, Maija (2019)
Hakala, Maija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316719
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa B2B- eli yritykseltä yritykselle toimivia asiakassuhteita jälkimarkkinoinnilla, keskittyen parantamaan olemassa olevien asiakassuh-teiden laatua. Samalla saadaan vähennettyä kalliiksi tulevia, lyhyitä asiakassuhteita. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi pk-yrityksiin keskittyvä markkinointitoimisto, jonka tuotteistoon kuuluvat mm. erilaiset digimarkkinoinnin ratkaisut.
Opinnäytetyön aihe määräytyi toimeksiantajan toiveesta kehittää jälkimarkkinointiprosessia toimivammaksi. Kehityskohteena on erityisesti digimarkkinoinnin asiantuntijat, joilla kehitysprojektin alkaessa oli hyödyntämätöntä potentiaalia jälkimarkkinointiin ja asiakassuhteiden ylläpitoon. Toimeksiantaja toivoi opinnäytetyön tuovan lisäarvoa ja monipuolisuutta asiakkuuksien vahvistamiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy jälkimarkkinointiin, asiakassuhteiden ylläpitoon sekä B2B-asiakassuhteen vahvistamiseen. Jälkimarkkinointia selvennettiin kertomalla jälkimarkkinoinnin tuomia hyötyjä asiakkaalle ja yritykselle. Toimintaympäristönä toimii markkinointitoimisto ja markkinointiala.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen kehittämisprosessi. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua jolla kartoitettiin alkutilanne, ryhmäkeskustelua jonka tarkoituksena oli saada tilanteesta syvempi ymmärrys ja viimeisenä osallistuvaa havainnointia, jolla saatiin vielä varmistus jo saaduista tuloksista.
Tutkimustulosten mukaan jälkimarkkinoinnissa oli kehitettävää. Esille tuli useita pieniä kehityskohteita, jotka olivat asiakkaan näkökulmasta epäselviä ja vaativat kehitystoimenpiteitä. Näihin kohteisiin luotiin kehitysehdotukset, osittain ryhmäkeskustelun ja osittain omakohtaisen kokemuksen pohjalta. Kehitysehdotuksia syntyi useita, kuten kampanjaraportoinnin selkeyttäminen sekä myyjien kouluttaminen ja liidien hankkiminen. Ehdotukset olivat toimeksiantajan mukaan hyödyllisiä ja monet nopeasti käyttöön otettavia.
Opinnäytetyön aihe määräytyi toimeksiantajan toiveesta kehittää jälkimarkkinointiprosessia toimivammaksi. Kehityskohteena on erityisesti digimarkkinoinnin asiantuntijat, joilla kehitysprojektin alkaessa oli hyödyntämätöntä potentiaalia jälkimarkkinointiin ja asiakassuhteiden ylläpitoon. Toimeksiantaja toivoi opinnäytetyön tuovan lisäarvoa ja monipuolisuutta asiakkuuksien vahvistamiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy jälkimarkkinointiin, asiakassuhteiden ylläpitoon sekä B2B-asiakassuhteen vahvistamiseen. Jälkimarkkinointia selvennettiin kertomalla jälkimarkkinoinnin tuomia hyötyjä asiakkaalle ja yritykselle. Toimintaympäristönä toimii markkinointitoimisto ja markkinointiala.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen kehittämisprosessi. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua jolla kartoitettiin alkutilanne, ryhmäkeskustelua jonka tarkoituksena oli saada tilanteesta syvempi ymmärrys ja viimeisenä osallistuvaa havainnointia, jolla saatiin vielä varmistus jo saaduista tuloksista.
Tutkimustulosten mukaan jälkimarkkinoinnissa oli kehitettävää. Esille tuli useita pieniä kehityskohteita, jotka olivat asiakkaan näkökulmasta epäselviä ja vaativat kehitystoimenpiteitä. Näihin kohteisiin luotiin kehitysehdotukset, osittain ryhmäkeskustelun ja osittain omakohtaisen kokemuksen pohjalta. Kehitysehdotuksia syntyi useita, kuten kampanjaraportoinnin selkeyttäminen sekä myyjien kouluttaminen ja liidien hankkiminen. Ehdotukset olivat toimeksiantajan mukaan hyödyllisiä ja monet nopeasti käyttöön otettavia.