Asiakasnäkökulma Kallion alueen perhepalveluiden peruspalveluista
Paavola, Annu; Kinnunen, Laura (2010)
Paavola, Annu
Kinnunen, Laura
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916228
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli asiakasnäkökulman kartoittaminen peruspalvelukuntayhtymä Kallion perhepalveluiden peruspalveluista. Tässä tutkimuksessa peruspalveluja ovat päivähoito- ja neuvolapalvelut. Tavoitteena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia peruspalveluihin liittyen. Asiakkaita olivat tässä tutkimuksessa lasten vanhemmat. Tutkimuksemme oli työelämälähtöinen, tutkimuksen aihe saatiin peruspalvelukuntayhtymä Kalliosta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä, jossa avoimet kysymykset avattiin laadullisesti. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Monivalintakysymykset analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja avoimet kysymykset sisällön analyysillä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että sekä päivähoito- että neuvolapalvelujen asiakkaat olivat melko tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Sekä päivähoito- että neuvolapalveluissa oli asiakkaiden mielestä myös kehitettävää. Kehittämiskohteiksi päivähoidon puolella nousi esimerkiksi tiedottaminen ja perhepäivähoidon varahoitojärjestelmä. Neuvolapalveluissa kehittämiskohteeksi nousi esimerkiksi ryhmätoiminnan lisääminen. Sekä päivähoito- että neuvolapalveluihin toivottiin lisää resursseja.
Tutkimuksen tulokset ovat peruspalvelukuntayhtymä Kallion hyödynnettävissä sen kehittäessä toimintaansa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä, jossa avoimet kysymykset avattiin laadullisesti. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Monivalintakysymykset analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja avoimet kysymykset sisällön analyysillä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että sekä päivähoito- että neuvolapalvelujen asiakkaat olivat melko tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Sekä päivähoito- että neuvolapalveluissa oli asiakkaiden mielestä myös kehitettävää. Kehittämiskohteiksi päivähoidon puolella nousi esimerkiksi tiedottaminen ja perhepäivähoidon varahoitojärjestelmä. Neuvolapalveluissa kehittämiskohteeksi nousi esimerkiksi ryhmätoiminnan lisääminen. Sekä päivähoito- että neuvolapalveluihin toivottiin lisää resursseja.
Tutkimuksen tulokset ovat peruspalvelukuntayhtymä Kallion hyödynnettävissä sen kehittäessä toimintaansa.