Esiselvitys Etelä-Karjalan pk-yrittäjien sähköisen markkinoinnin kehitystarpeista
Adomako, Maaret; Stranius, Elli; Valkonen, Sarita (2011)
Adomako, Maaret
Stranius, Elli
Valkonen, Sarita
Editoija
Saimaan ammattikorkeakoulu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5714-37-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5714-37-1
Tiivistelmä
Tällä markkinointitutkimuksella selvitettiin Etelä-Karjalan pk-yrittäjien kiinnostusta ja tarvetta sähköisen markkinoinnin ja sähköisen liiketoiminnan kehittämiseen. Tämä toteutettiin kartoittamalla, mitä sähköisen liiketoiminnan ja markkinoinnin keinoja sekä tietotaitoja yritykset käyttävät ja tarvitsevat. Tutkimuksen toimeksiantaja on Saimaan ammattikorkeakoulu. Tutkimus toteutettiin markkinointitutkimuksen opintojaksolla.
Tutkimus on esiselvitys laajemman EU-rahoitteisen projektin valmistelua varten, jonka pohjalta Saimaan ammattikorkeakoulussa lähdetään kehittämään Etelä-Karjalan pk-yrittäjille suunnattua Internet-median tuotteistamis- ja kaupallistamiskeskusta. Tutkimus tarjoaa tietoja, joiden pohjalta voidaan määrittää tarjottavan palvelun sisältöä ja löytää potentiaalisimmat asiakasryhmät. Tutkimuksen taustamuuttujia olivat yrityskoko ja yrityksen toimiala.
Kysely toteutettiin Webropol-verkkokyselynä 10. – 19.11.2010 Etelä-Karjalan Yritysrekisterissä oleville yrityksille. Kyselyssä oli 11 nopeasti vastattavaa kysymystä. Kysely lähetettiin yhteensä 994 yritykselle ja vastausprosentti oli 13 %.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että 1-2 henkilön pk-yritykset ovat aktiivisimpia ja valveutuneimpia Internetin hyödyntämisessä. Yleisesti voitiin havaita yritysten heränneen Internetin tärkeyteen markkinointikanavana vuoden 2010 aikana, jolloin tutkimukseen osallistuneista yrityksistä valtaosa uudisti tai perusti kotisivut.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan potentiaalisimmaksi asiakasryhmäksi Internet median tuotteistamis- ja kaupallistamispalveluille nostaa 1-2 henkilön yritykset. Tutkimuksessa kävi ilmi, ettei yrityksillä ole aina välttämättömiä resursseja, tietoa tai taitoa Internetin monipuoliseen hyödyntämiseen markkinoinnissa. Yritykset kaipasivat erityisesti opastusta ja neuvontaa asiakaspalveluun, sähköiseen viestintään, markkinointiviestintään, verkkosivuston näkyvyyteen ja myynnin edistämiseen liittyen.
Tutkimus on esiselvitys laajemman EU-rahoitteisen projektin valmistelua varten, jonka pohjalta Saimaan ammattikorkeakoulussa lähdetään kehittämään Etelä-Karjalan pk-yrittäjille suunnattua Internet-median tuotteistamis- ja kaupallistamiskeskusta. Tutkimus tarjoaa tietoja, joiden pohjalta voidaan määrittää tarjottavan palvelun sisältöä ja löytää potentiaalisimmat asiakasryhmät. Tutkimuksen taustamuuttujia olivat yrityskoko ja yrityksen toimiala.
Kysely toteutettiin Webropol-verkkokyselynä 10. – 19.11.2010 Etelä-Karjalan Yritysrekisterissä oleville yrityksille. Kyselyssä oli 11 nopeasti vastattavaa kysymystä. Kysely lähetettiin yhteensä 994 yritykselle ja vastausprosentti oli 13 %.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että 1-2 henkilön pk-yritykset ovat aktiivisimpia ja valveutuneimpia Internetin hyödyntämisessä. Yleisesti voitiin havaita yritysten heränneen Internetin tärkeyteen markkinointikanavana vuoden 2010 aikana, jolloin tutkimukseen osallistuneista yrityksistä valtaosa uudisti tai perusti kotisivut.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan potentiaalisimmaksi asiakasryhmäksi Internet median tuotteistamis- ja kaupallistamispalveluille nostaa 1-2 henkilön yritykset. Tutkimuksessa kävi ilmi, ettei yrityksillä ole aina välttämättömiä resursseja, tietoa tai taitoa Internetin monipuoliseen hyödyntämiseen markkinoinnissa. Yritykset kaipasivat erityisesti opastusta ja neuvontaa asiakaspalveluun, sähköiseen viestintään, markkinointiviestintään, verkkosivuston näkyvyyteen ja myynnin edistämiseen liittyen.