30 R:n soveltaminen palvelualan liiketoiminnassa : Case-Barbros-Professional bartending Finland
Karttunen, Minna (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Karttunen, Minna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103032810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103032810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia suhdemarkkinoinnin vaikutusta toimeksiantajayrityksen liike-elämään ja sen avulla luoda yritykselle suhdemarkkinoinnillisia ratkaisuja kilpailukyvyn lisäämiseksi ja uusien suhteiden luomiseksi. Tutkimuksen kohteena oli Poriin perustettu baarialalla toimiva yritys BarBros, joka tarjoaa henkilöstövuokrausta, konsultointia, tapahtumajärjestystä sekä järjestyksenvalvonta koulutusta sekä palvelua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suhdemarkkinoinnin 1) klassisten suhteiden vaikutus yrityksen liiketoimintaan 2) erityissuhteiden vaikutus yrityksen liiketoimintaan 3) megasuhteiden vaikutus yrityksen liiketoimintaan sekä 4) nanosuhteiden vaikutus yrityksen liiketoimintaan. Tutkimuksen empiirinen aineisto nanosuhteisiin kerättiin vuoden 2010 keväällä henkilöstölle suunnatulla kyselylomakkeella. Kyselyn tuloksia ei kuitenkaan otettu analyysiosassa huomioon, koska tulosta ei voitu katsoa tarpeeksi reliaabeliksi pienen otantansa vuoksi. Muiden suhteiden kohdalla empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla perustajia ja tutkijan sekä perustajien molemminpuolisella vuorovaikutuksella.
Opinnäytetyön teoreettisessa taustassa käsiteltiin suhdemarkkinoinnin laajuutta, sen mahdollisuuksia ja vaikutusta yrityksen liiketoimintaan yleisesti ja miten jotkut suhteet vaikuttavat toimeksiantajayrityksen liiketoimintaan ja uusasiakashankintaan Evert Gummessonin 30 suhteen teorian pohjalta. Tutkimuksen teoriatausta koostui myös Ravintola-alan henkilöstövuokrauksen tilanteesta nykypäivänä ja henkilöstövuokrauksen tarpeesta ylipäänsä työmarkkinoilla sekä ravintola-alan nykypäivästä ja sen lähitulevaisuudesta.
Opinnäytetyö jatkuu tarkastelemalla suhdemarkkinoinnin tuomaa lisäarvoa yrityksen toimintaan ja markkinoinnin peruselementtien 4P:n ja Gummessonin luoman 30 suhdemarkkinointiin liittyvän suhteen vuorovaikutusta toisiinsa, sekä niiden vaikutusta toimeksiantajayrityksen liiketoimintaan.
Lopuksi tarkastellaan yrityksen kehitysmahdollisuuksia suhdemarkkinoinnin saralla ja nostetaan esille muutama kehitysidea joilla ylläpidetään jo olemassa olevia sekä ulkoisia että sisäisiä suhteita sekä miten kyettäisiin luomaan lisää tunnettuutta ja uusia suhteita ja asiakkuuksia.
Opinnäytetyön teoreettisessa taustassa käsiteltiin suhdemarkkinoinnin laajuutta, sen mahdollisuuksia ja vaikutusta yrityksen liiketoimintaan yleisesti ja miten jotkut suhteet vaikuttavat toimeksiantajayrityksen liiketoimintaan ja uusasiakashankintaan Evert Gummessonin 30 suhteen teorian pohjalta. Tutkimuksen teoriatausta koostui myös Ravintola-alan henkilöstövuokrauksen tilanteesta nykypäivänä ja henkilöstövuokrauksen tarpeesta ylipäänsä työmarkkinoilla sekä ravintola-alan nykypäivästä ja sen lähitulevaisuudesta.
Opinnäytetyö jatkuu tarkastelemalla suhdemarkkinoinnin tuomaa lisäarvoa yrityksen toimintaan ja markkinoinnin peruselementtien 4P:n ja Gummessonin luoman 30 suhdemarkkinointiin liittyvän suhteen vuorovaikutusta toisiinsa, sekä niiden vaikutusta toimeksiantajayrityksen liiketoimintaan.
Lopuksi tarkastellaan yrityksen kehitysmahdollisuuksia suhdemarkkinoinnin saralla ja nostetaan esille muutama kehitysidea joilla ylläpidetään jo olemassa olevia sekä ulkoisia että sisäisiä suhteita sekä miten kyettäisiin luomaan lisää tunnettuutta ja uusia suhteita ja asiakkuuksia.