Yhdistelmäkuntoutuspilotti: Asiakkaiden kokemuksia etä- ja lähikuntoutusta hyödyntävän palvelun prototyypistä
Jumisko, Jaakko; Keronen, Eevi; Suikkanen, Esa (2019)
Jumisko, Jaakko
Keronen, Eevi
Suikkanen, Esa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324358
Tiivistelmä
Fysioterapiassa käytettyä etäkuntoutusta on tutkittu sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Tutkimuksissa on havaittu, että asiakkaat kaipaavat terapeuttista kosketusta sekä manuaalista tutkimista ja ohjausta. Tulosten pohjalta on muodostettu suositus, jonka mukaan etäkuntoutuksen tulisi aina alkaa kasvokkain tapaamisella. Tällaista lähi- ja etäkuntoutuksen yhdistelmää kutsutaan yhdistelmäkuntoutukseksi. Etäkuntoutuksesta kaivataan vielä selkeitä ohjeita eri menetelmien ja laitteiden käytöstä. Ohjeiden luomiseen tarvitaan lisää tutkimustietoa etäkuntoutuksesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa etäohjauksen ja -neuvonnan käytöstä fysioterapiassa. Sen tavoitteena oli selvittää erilaisten asiakkaiden kokemuksia yhdistelmäkuntoutuspalvelun prototyypin käytöstä osana fysioterapiaa. Opinnäytetyön tehtävänä oli yhdistelmäkuntoutuspalvelun prototyypin kehittäminen ja pilotoiminen. Työ tarjoaa ehdotuksen yhdistelmäkuntoutuspalvelun konseptista ja asiakkaiden kokemuksia ensimmäisestä prototyypistä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä eri järjestöjen asiakkaiden kanssa.
Opinnäytetyön pääkäsitteitä ovat etäkuntoutus, joka rajataan etäfysioterapiaan, fysioterapeuttinen ohjaus ja neuvonta sekä palvelun kehittäminen. Etäkuntoutus osuudessa tarkastellaan muun muassa käsitteitä, tarvittavaa teknologiaa, erilaisia etäkuntoutusmenetelmiä sekä etäkuntoutukseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Fysioterapeuttinen ohjaus ja neuvonta kohdassa käsitellään muun muassa vuorovaikutustaitoja, oppimisen ja ohjaamisen tyylejä sekä ohjauksen ja neuvonnan etiikkaa. Palvelun kehittämisen osuudessa määritellään palvelu, sen kehittäminen ja kehittämiseen liittyviä osia.
Yhdistelmäkuntoutuspalvelun prototyypin kehittämisen tukena käytettiin osia palvelumuotoiluprosessista, ja asiakkaiden kokemuksia selvitettiin teemahaastattelulla. Kokemuksia tulkittiin aineistolähtöisellä sisällön analyysilla. Asiakkaiden kokemusten analyysissä ilmeni samoja asioita kuin aikaisemmissa tutkimuksissa. Keskustelussa tärkeitä aiheita olivat muun muassa lähitapaamisen välttämättömyys, etäseurannan tärkeys ja teknologian käyttöön liittyvän ohjeistuksen merkitys sekä etäohjauksen ja neuvonnan onnistuminen. Pilotin sisältöön liittyvistä asiakaskokemuksista pystyttiin päättelemään, millainen voisi olla toimiva yhdistelmäkuntoutusmalli. Kokemuksista kävi ilmi, että etäohjauksen väleissä olisi hyvä olla lähikäyntejä, jotta asiakkaat saisivat riittävästi manuaalista ohjausta ja terapeuttista kosketusta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa etäohjauksen ja -neuvonnan käytöstä fysioterapiassa. Sen tavoitteena oli selvittää erilaisten asiakkaiden kokemuksia yhdistelmäkuntoutuspalvelun prototyypin käytöstä osana fysioterapiaa. Opinnäytetyön tehtävänä oli yhdistelmäkuntoutuspalvelun prototyypin kehittäminen ja pilotoiminen. Työ tarjoaa ehdotuksen yhdistelmäkuntoutuspalvelun konseptista ja asiakkaiden kokemuksia ensimmäisestä prototyypistä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä eri järjestöjen asiakkaiden kanssa.
Opinnäytetyön pääkäsitteitä ovat etäkuntoutus, joka rajataan etäfysioterapiaan, fysioterapeuttinen ohjaus ja neuvonta sekä palvelun kehittäminen. Etäkuntoutus osuudessa tarkastellaan muun muassa käsitteitä, tarvittavaa teknologiaa, erilaisia etäkuntoutusmenetelmiä sekä etäkuntoutukseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Fysioterapeuttinen ohjaus ja neuvonta kohdassa käsitellään muun muassa vuorovaikutustaitoja, oppimisen ja ohjaamisen tyylejä sekä ohjauksen ja neuvonnan etiikkaa. Palvelun kehittämisen osuudessa määritellään palvelu, sen kehittäminen ja kehittämiseen liittyviä osia.
Yhdistelmäkuntoutuspalvelun prototyypin kehittämisen tukena käytettiin osia palvelumuotoiluprosessista, ja asiakkaiden kokemuksia selvitettiin teemahaastattelulla. Kokemuksia tulkittiin aineistolähtöisellä sisällön analyysilla. Asiakkaiden kokemusten analyysissä ilmeni samoja asioita kuin aikaisemmissa tutkimuksissa. Keskustelussa tärkeitä aiheita olivat muun muassa lähitapaamisen välttämättömyys, etäseurannan tärkeys ja teknologian käyttöön liittyvän ohjeistuksen merkitys sekä etäohjauksen ja neuvonnan onnistuminen. Pilotin sisältöön liittyvistä asiakaskokemuksista pystyttiin päättelemään, millainen voisi olla toimiva yhdistelmäkuntoutusmalli. Kokemuksista kävi ilmi, että etäohjauksen väleissä olisi hyvä olla lähikäyntejä, jotta asiakkaat saisivat riittävästi manuaalista ohjausta ja terapeuttista kosketusta.