”Siis tää työporukka on aivan mahtava” : varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi voimavarakeskeisestä näkökulmasta
Pesu, Karoliina; Turkia, Tiina (2019)
Pesu, Karoliina
Turkia, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226155
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät ja voimavarat auttavat varhaiskasvatuksen opettajia jaksamaan työssään sekä mitkä seikat osaltaan vähentävät työhyvinvointia.
Tutkimus on laadullinen. Koska tutkimuksen lähestymistapa on voimavarakeskeinen, painottuu sen tarkastelu työhyvinvointiin vaikuttaviin positiivisiin tekijöihin. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin erään varhaiskasvatusyksikön varhaiskasvatuksen opettajia. Haastateltavia oli seitsemän. Tutkimus analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimustulokset osoittavat, että varhaiskasvatusyksikössä, jonka varhaiskasvatuksen opettajia haastateltiin, työelämän merkittävimmäksi voimavaraksi koettiin hyvät työkaverit ja tiivis työyhteisö. Lisäksi työelämän tasolla keskeisiksi työhyvinvointia edistäviksi tekijöiksi koettiin hyvä, positiivinen ja kannustava työilmapiiri ja yhteistyö, esimiehen hyvät johtamistaidot sekä työstä saatu palaute.
Työn ulkopuolisista voimavaroista koettiin tärkeimmäksi harrastukset ja vapaaajan aktiviteetit. Suurin osa haastatteluun vastaajista oli myös sitä mieltä, että liikunnan harrastaminen, fyysisen kunnon ylläpito, ihmissuhteet ja perhe olivat selkeästi työhyvinvointiin positiivisesti vaikuttavia tekijöitä.
Tämän tutkimuksen mukaan työhyvinvointia esti toteutumasta eniten suuret lapsiryhmät suhteessa aikuisten määrään, melutaso sekä työntekijöiden poissaolot ja siihen liittyvä sijaisten huono saatavuus.
Tutkimuksen antamaa tietoa voidaan käyttää työhyvinvoinnin ylläpitämisen ja vahvistamisen tukena tutkimuksen kohteena olevassa työyhteisössä.
Tutkimus on laadullinen. Koska tutkimuksen lähestymistapa on voimavarakeskeinen, painottuu sen tarkastelu työhyvinvointiin vaikuttaviin positiivisiin tekijöihin. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin erään varhaiskasvatusyksikön varhaiskasvatuksen opettajia. Haastateltavia oli seitsemän. Tutkimus analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimustulokset osoittavat, että varhaiskasvatusyksikössä, jonka varhaiskasvatuksen opettajia haastateltiin, työelämän merkittävimmäksi voimavaraksi koettiin hyvät työkaverit ja tiivis työyhteisö. Lisäksi työelämän tasolla keskeisiksi työhyvinvointia edistäviksi tekijöiksi koettiin hyvä, positiivinen ja kannustava työilmapiiri ja yhteistyö, esimiehen hyvät johtamistaidot sekä työstä saatu palaute.
Työn ulkopuolisista voimavaroista koettiin tärkeimmäksi harrastukset ja vapaaajan aktiviteetit. Suurin osa haastatteluun vastaajista oli myös sitä mieltä, että liikunnan harrastaminen, fyysisen kunnon ylläpito, ihmissuhteet ja perhe olivat selkeästi työhyvinvointiin positiivisesti vaikuttavia tekijöitä.
Tämän tutkimuksen mukaan työhyvinvointia esti toteutumasta eniten suuret lapsiryhmät suhteessa aikuisten määrään, melutaso sekä työntekijöiden poissaolot ja siihen liittyvä sijaisten huono saatavuus.
Tutkimuksen antamaa tietoa voidaan käyttää työhyvinvoinnin ylläpitämisen ja vahvistamisen tukena tutkimuksen kohteena olevassa työyhteisössä.