Kesäterkkaritoiminnan tunnettavuuden lisääminen viestinnän avulla
Niskanen, Annika (2019)
Niskanen, Annika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827464
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Vantaan kaupungin kesäterkkaritoiminnan ulkoista viestintää. Tavoitteena on löytää keinoja joilla vahvistaa kesäterkkaritoiminnan viestintää, jotta yhä useampi tuen tarpeessa oleva nuori tai perhe löytäisi palvelun piiriin. Kesäterkkaripalvelu on ollut toiminnassa kolme kesää, mutta kävijämäärä on ollut kuitenkin suhteellisen pieni etenkin vuosina 2017 ja 2018. Kesällä 2019 kävijämäärä terveystarkastuksiin lisääntyi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää tietoa nuorten terveydestä ja tarpeista, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta, kesäterkkaritoiminnasta, palvelumuotoilusta sekä sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä palvelumuotoilun prosessia soveltaen. Työssä hyödynnettiin Vantaan kaupungin keräämiä asiakaspalautteita kesältä 2019 Asiakastyytyväisyys palvelusta on ollut hyvää ja pääsääntöisesti palveluun ovat hakeutuneet terveystarkastuksiin tulevat. Kehittämisehdotuksia asiakaspalauteiden kautta tuli muutama ja ne liittyivät selkeään opastukseen, ruotsinkielisiin palveluihin sekä muistutusviesteihin toiminnasta. Ulkoisen viestinnän kehittämiseksi järjestettiin ideointityöpaja kesäterkkareiden kokouksen yhteydessä ja siihen osallistui yhteensä 5 koulu- ja opiskeluterveydenhoitajaa. Työpajassa ideoitiin uusia keinoja viestintään. Ideoinnin pohjalta nousi useita keinoja ja kehitysideoita joilla ulkoista viestintää voitaisiin tehostaa.
Kirjoittajan omien kesäterkkaritoiminnasta saatujen kokemusten, asiakaspalautteiden ja ideointityöpajan pohjalta kehitettiin nykyistä viestintää. Kehittämisehdotukset liittyivät muun muassa seuraaviin teemoihin: viestinnän aikataulutus, selkeät opasteet, ”walk-in”- palvelun korostaminen julisteissa ja käyntikorteissa, säännöllinen viestintä kesäaikana sekä monikielisyyden huomioon ottaminen. Tuotoksena syntyi myös tiedote, jota voidaan tulevaisuudessa käyttää sosiaalisessa mediassa ja sähköisessä viestinnässä. Ulkoisen viestinnän kehittämisellä voidaan lisätä palvelun tunnettavuutta tulevina vuosina ja saada yhä useampi nuori palvelun piiriin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää tietoa nuorten terveydestä ja tarpeista, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta, kesäterkkaritoiminnasta, palvelumuotoilusta sekä sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä palvelumuotoilun prosessia soveltaen. Työssä hyödynnettiin Vantaan kaupungin keräämiä asiakaspalautteita kesältä 2019 Asiakastyytyväisyys palvelusta on ollut hyvää ja pääsääntöisesti palveluun ovat hakeutuneet terveystarkastuksiin tulevat. Kehittämisehdotuksia asiakaspalauteiden kautta tuli muutama ja ne liittyivät selkeään opastukseen, ruotsinkielisiin palveluihin sekä muistutusviesteihin toiminnasta. Ulkoisen viestinnän kehittämiseksi järjestettiin ideointityöpaja kesäterkkareiden kokouksen yhteydessä ja siihen osallistui yhteensä 5 koulu- ja opiskeluterveydenhoitajaa. Työpajassa ideoitiin uusia keinoja viestintään. Ideoinnin pohjalta nousi useita keinoja ja kehitysideoita joilla ulkoista viestintää voitaisiin tehostaa.
Kirjoittajan omien kesäterkkaritoiminnasta saatujen kokemusten, asiakaspalautteiden ja ideointityöpajan pohjalta kehitettiin nykyistä viestintää. Kehittämisehdotukset liittyivät muun muassa seuraaviin teemoihin: viestinnän aikataulutus, selkeät opasteet, ”walk-in”- palvelun korostaminen julisteissa ja käyntikorteissa, säännöllinen viestintä kesäaikana sekä monikielisyyden huomioon ottaminen. Tuotoksena syntyi myös tiedote, jota voidaan tulevaisuudessa käyttää sosiaalisessa mediassa ja sähköisessä viestinnässä. Ulkoisen viestinnän kehittämisellä voidaan lisätä palvelun tunnettavuutta tulevina vuosina ja saada yhä useampi nuori palvelun piiriin.