AMMATILLISEN TUKIHENKILÖN ROOLIKARTTA
Lehti, Sirpa (2011)
Lehti, Sirpa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025563
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä ammatillisen tukihenkilön tekemä työ on ja mitä sen tulisi olla sekä laatia ammatillisen tukihenkilön työtä selventävä roolikartta. Tutkimuksen aineistona oli Kymenlaakson sosiaalipsykiatrisen Toitu ry:n asiakasnuorten sekä ammatillisena tukihenkilönä toimivien kirjoitelmat. Nuoret asettuivat ammatillisen tukihenkilön rooliin ja kirjoittivat, miten toimisivat, jos olisivat ammatillinen tukihenkilö. Ammatilliset tukihenkilöt kirjoittivat sitä, miten he itse työtään tekevät. Aineisto on analysoitu Grounded Theoryn menetelmällä.
Analyysin lopputuloksena molemmista aineistoista syntyi viisi ydinkategoriaa. Näiden pohjalta muodostui ammatillisen tukihenkilön roolikartta. Ammatillisen tukihenkilön päärooleja olivat ammatillinen tukija, arkielämän matkaopas, tarpeiden ja toiveiden huomioija, dialoginen tukija, toiminnallinen tukija, verkostossa toimija sekä oman työskentelyn tarkkailija.
Ammatillisen tukihenkilön roolikartta selkiyttää ammatillisen tukihenkilön työnkuvaa. Se auttaa ammatillisia tukihenkilöitä kehittämään omaa työskentelyään ja helpottaa uuden ammatillisen tukihenkilön työhön perehdytyksessä. Se antaa myös palvelunostajalle tietoa siitä, mitä ammatillinen tukihenkilö työssään tekee tai mitä hänen pitäisi työssään tehdä.
Analyysin lopputuloksena molemmista aineistoista syntyi viisi ydinkategoriaa. Näiden pohjalta muodostui ammatillisen tukihenkilön roolikartta. Ammatillisen tukihenkilön päärooleja olivat ammatillinen tukija, arkielämän matkaopas, tarpeiden ja toiveiden huomioija, dialoginen tukija, toiminnallinen tukija, verkostossa toimija sekä oman työskentelyn tarkkailija.
Ammatillisen tukihenkilön roolikartta selkiyttää ammatillisen tukihenkilön työnkuvaa. Se auttaa ammatillisia tukihenkilöitä kehittämään omaa työskentelyään ja helpottaa uuden ammatillisen tukihenkilön työhön perehdytyksessä. Se antaa myös palvelunostajalle tietoa siitä, mitä ammatillinen tukihenkilö työssään tekee tai mitä hänen pitäisi työssään tehdä.