Jazzrytmiikan kielioppi : Länsiafrikkalaiset rytmiset dissonanssit afroamerikkalaisessa musiikissa
Saarikorpi, Pekka (2011)
Saarikorpi, Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103143112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103143112
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä analysoidaan jazzmusiikin rytmisiä erityispiirteitä. Jazzrytmiikan teoriapohja – rytminen kielioppi – johdetaan teorialuvuissa osoitetusta afroamerikkalaisen musiikin rytmiopista. Samalla rajataan ja määritellään sellainen länsimaisen musiikin tutkimuksen rytmikäsitteistö, jonka avulla afroamerikkalaisen musiikin rytmiikka-analyysi ja opettaminen ovat mahdollisia.
Työ etenee afroamerikkalaisen kulttuurin kuvauksen kautta länsimaisen rytmikäsitteistön määritelmiin, afroamerikkalaisen rytmiopin muodostamiseen sekä lopulta jazzrytmiikan analyysiin. Teorialuvut toimivat tässä työssä olemassa olevaa tietoa kokoavina lukuina ja pohjaavat kirjallisiin lähteisiin. Teorialuvuissa afroamerikkalaisen musiikin rytmiset rakenteet sekä niistä muodostuva rytmioppi pohjataan länsiafrikkalaisten ja afroamerikkalaisten kulttuurien yhteisille piirteille. Rytmioppi johdetaan erilaisista afroamerikkalaisen kulttuurin afrikanismeista, kuten puhutusta kielestä kumpuavista signifyin(g)-lainoista.
Nuotinnoksiin ja niistä tehtyihin havaintoihin perustuvassa analyysiluvussa osoitetaan nuottiesimerkkien kautta, että erilaiset rytmiset dissonanssit ovat keskeinen osa afroamerikkalaista ja siten myös jazzmusiikin rytmiikkaa.
Jazzmusiikille leimalliset rytmiset dissonanssit osoitetaan erityisesti avainrytmiikasta, polyrytmiikasta sekä länsimaisen musiikin rakenteista poikkeavasta afroamerikkalaisen musiikin fraasiopista. Rytmisiä dissonansseja
ja kulttuurisia signifyin(g)-lainoja analysoimalla määritellään jazzmusiikille sen rytminen kielioppi.
Työn tarkoituksena on ennen kaikkea jäsentää kokonaiskuvaa afroamerikkalaisen musiikin rytmisistä rakenteista ja erityispiirteistä. Opinnäytetyöllä pyritään antamaan uusia näkökulmia myös rytmimusiikin opetukselle. Työssä määritellään niitä rytmiikan ja rytmisten rakenteiden erityispiirteitä, joita afroamerikkalaisen musiikin analyysissä ja rytmimusiikin opetuksessa tulisi korostaa.
Työ etenee afroamerikkalaisen kulttuurin kuvauksen kautta länsimaisen rytmikäsitteistön määritelmiin, afroamerikkalaisen rytmiopin muodostamiseen sekä lopulta jazzrytmiikan analyysiin. Teorialuvut toimivat tässä työssä olemassa olevaa tietoa kokoavina lukuina ja pohjaavat kirjallisiin lähteisiin. Teorialuvuissa afroamerikkalaisen musiikin rytmiset rakenteet sekä niistä muodostuva rytmioppi pohjataan länsiafrikkalaisten ja afroamerikkalaisten kulttuurien yhteisille piirteille. Rytmioppi johdetaan erilaisista afroamerikkalaisen kulttuurin afrikanismeista, kuten puhutusta kielestä kumpuavista signifyin(g)-lainoista.
Nuotinnoksiin ja niistä tehtyihin havaintoihin perustuvassa analyysiluvussa osoitetaan nuottiesimerkkien kautta, että erilaiset rytmiset dissonanssit ovat keskeinen osa afroamerikkalaista ja siten myös jazzmusiikin rytmiikkaa.
Jazzmusiikille leimalliset rytmiset dissonanssit osoitetaan erityisesti avainrytmiikasta, polyrytmiikasta sekä länsimaisen musiikin rakenteista poikkeavasta afroamerikkalaisen musiikin fraasiopista. Rytmisiä dissonansseja
ja kulttuurisia signifyin(g)-lainoja analysoimalla määritellään jazzmusiikille sen rytminen kielioppi.
Työn tarkoituksena on ennen kaikkea jäsentää kokonaiskuvaa afroamerikkalaisen musiikin rytmisistä rakenteista ja erityispiirteistä. Opinnäytetyöllä pyritään antamaan uusia näkökulmia myös rytmimusiikin opetukselle. Työssä määritellään niitä rytmiikan ja rytmisten rakenteiden erityispiirteitä, joita afroamerikkalaisen musiikin analyysissä ja rytmimusiikin opetuksessa tulisi korostaa.