Uuden opintojakson suunnittelu ja toteutus : Case Hankevalmistelu ja vaatimusmäärittely
Eerola, Osmo (2011)
Eerola, Osmo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107087
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tarkastellaan Turun ammattikorkeakoulun tietotekniikan insinöörikoulutusohjelman IV vuosikurssin valinnaisen opintojakson Hankevalmistelu ja vaatimusmäärittely suunnittelua, toteutusta ja toteutuksen arviointia. Opintojakson suunnittelun lähtökohdaksi otettiin käytännön projektityössä tarvittavan osaamisen ja valmiuksien opettaminen harjoitustöitä ja ryhmätyöskentelyä korostavin menetelmin. Projektinhallinnan substanssiosaamistarve määriteltiin opettajan oman käytännön kokemuksen ja kolmen tunnetun projektinhallintaohjeiston avulla. Toteutuksen pedagogisena viitekehyksenä käytettiin tutkivaa ja ongelmalähtöistä oppimista (Problem Based Learning, PBL), vaikka varsinaista PBL-metodia ei sellaisenaan sovellettukaan. Opetusmenetelminä olivat luennot, yksilöharjoitukset ja laaja ryhmätyö. Jakson päätyttyä järjestettiin tentti. Aivan uutena menetelmänä kokeiltiin Turun ammattikorkeakoulussa kehitettyä ProDesim-tuotekehityksen simulaatiopeliä. Opintojakso toteutettiin suunnitelman mukaisesti kuuden opintopisteen laajuisena kurssina syyslukukauden ensimmäisellä jaksolla. Jakson toteutusta arvioitiin oppimistulosten (tentti ja harjoitustyöt), oppimispäiväkirjojen, palautekyselyjen ja opettajan oman arvioinnin avulla. Valittu opetusmenetelmien kombinaatio – luennot, yksilöharjoitukset, laaja ryhmätyö, simulaatiopeli ja kertaava tentti – toimi tavoitteiden saavuttamisen kannalta varsin hyvin, ja opiskelijoiden antama palaute sekä opetuksesta että kurssista oli hyvä, vaikka oppimistulokset jäivät arvosanojen perusteella vain tyydyttäviksi. Kyselyn perusteella opintojakso on varsin työläs suoritettava lukukauden yhden periodin aikana ja seuraava toteutus olisikin syytä jaksottaa koko lukukaudelle. Jakson seuraavassa toteutuksessa on lisäksi syytä kiinnittää huomiota erityisesti ryhmätyön tavoiteasetantaan ja ohjaamiseen.