SmartUs for all! : SmartUs- interaktiivisen leikkipaikan soveltuvuus 6 - 9-vuotiaille kehitysvammaisille lapsille
Korhonen, Josetta; Munukka, Salla (2011)
Korhonen, Josetta
Munukka, Salla
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188477
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Lappsetin SmartUs-interaktiivisen leikki-paikan soveltuvuutta 6 – 9-vuotiaille kehitysvammaisille lapsille. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia interaktiivisen leikkipaikan saavutettavuutta, pelien ymmärrettävyyttä, avun tarpeen määrää, ryhmäpelaamista, sekä pelaamisen onnistumista Lappsetin tavoitteiden mukaisesti. Lappsetin tavoitteena on ”saada leikki-paikat kaikkien lasten ulottuville” (Leikin avulla karttuvat itseluottamus ja uudet taidot 2011). SmartUs- interaktiivisen leikkipaikan tavoitteena on kehittää motorisia, sosiaalisia ja kognitiivisia taitoja leikin ja pelaamisen avulla (gamesinmotion 2010, 3). Kehitysvammaisilla havaitaan usein rajoitteita näillä osa-alueilla, ja tutkimuksen avulla halusimme selvittää, onko kehitysvammaisilla lapsilla mahdollisuus kehittää näitä taitoja SmartUs- interaktiivisia pelejä pelaamalla.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tutkittua tietoa Lappset Group Oy:n käyttöön SmartUs- interaktiivisen leikkipaikan kehittämistä varten.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteystyössä Lappset Group Oy:n, sekä Lahden Kiveriön koulun ja Helsingin Auringonpilkun koulun erityisluokkien kanssa.
Tutkimus toteutettiin poikittaistutkimuksena havainnoimalla kohderyhmien toimintaa leikkipaikalla. Tutkimuksemme oli sekoitus kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruutapoina käytimme osallistuvaa havainnointia ja kyselylomaketta.
Keskeisin tutkimustulos oli, että SmartUs- interaktiivinen leikkipaikka ei sovellu sellaisenaan 6 – 9-vuotiaille kehitysvammaisille lapsille Lappsetin tavoitteiden mukaisesti. Ratkaiseviksi tekijöiksi osoittautuivat suuri avun tarve ja pelien vaikea ymmärrettävyys. Ennakko-oletusten vastaisesti ryhmäpelaaminen onnistui paremmin kuin yksilöpelaaminen. Leikkipaikkaa tulisi kehittää etenkin aistihavaintoja lisäämällä, jotta kohderyhmän toiminta leikkipaikalla olisi tavoitteiden mukaista.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tutkittua tietoa Lappset Group Oy:n käyttöön SmartUs- interaktiivisen leikkipaikan kehittämistä varten.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteystyössä Lappset Group Oy:n, sekä Lahden Kiveriön koulun ja Helsingin Auringonpilkun koulun erityisluokkien kanssa.
Tutkimus toteutettiin poikittaistutkimuksena havainnoimalla kohderyhmien toimintaa leikkipaikalla. Tutkimuksemme oli sekoitus kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruutapoina käytimme osallistuvaa havainnointia ja kyselylomaketta.
Keskeisin tutkimustulos oli, että SmartUs- interaktiivinen leikkipaikka ei sovellu sellaisenaan 6 – 9-vuotiaille kehitysvammaisille lapsille Lappsetin tavoitteiden mukaisesti. Ratkaiseviksi tekijöiksi osoittautuivat suuri avun tarve ja pelien vaikea ymmärrettävyys. Ennakko-oletusten vastaisesti ryhmäpelaaminen onnistui paremmin kuin yksilöpelaaminen. Leikkipaikkaa tulisi kehittää etenkin aistihavaintoja lisäämällä, jotta kohderyhmän toiminta leikkipaikalla olisi tavoitteiden mukaista.