Digitaalinen esittely, opetus ja ohjauskansio : Keuruun pelastuslaitos
Raaska, Heini; Kujala, Jouni; Huikkonen, Petri (2009)
Raaska, Heini
Kujala, Jouni
Huikkonen, Petri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273295
Tiivistelmä
Pelastuslaki velvoittaa väestönsuojeluun. Väestön koulutus erilaisiin tilanteisiin varautumalla kuuluu yhtenä osana väestönsuojelua. Tällä voidaan ehkäistä vaaroja ja onnettomuuksia. Opetus- ja ohjaustilanteet ovat osa turvallisuuskoulutusta.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Keski-Suomen aluepelastuslaitoksen Keuruun toimipisteeseen digitaalinen esittely-, opetus- ja ohjauskansio lasten ja nuorten opetus ja ohjaustilanteisiin. Kansiosta tehtiin digitaalinen tiedosto, joka on opetusmuotona lisääntymässä. Digitaalinen tiedosto voi olla cd-romilla, muistitikulla tai internet sivustolla. Keskeisenä ajatuksena oli oppimisaihion monikäyttöisyys, helppo jakaminen ja vaivaton päivittäminen. Digitaalinen esittely-, opetus- ja ohjauskansio jaettiin oppimisaihioihin. Pääkansio tarkastelee ja esittelee Keuruun Pelastuslaitosta ja organisaatiota. Alakansiot käsittelevät Keuruun pelastuslaitoksen toimintaa, henkilöstöä ja työskentelyä. Alakansiot ovat jaettu ikäryhmille sopiviksi, päiväkotiryhmät ja koululaisryhmät. Tämä mahdollistaa oikein suunnatun opettamisen eri-ikäisille kansalaisille. Kansioissa on lähinnä valokuvia ja videointia Keuruun Pelastuslaitoksesta, tiloista, henkilöstöstä ja kalustosta. Kuvamateriaali luo rungon yhdenmukaiselle opettamiselle, antaen luovuutta opettajalle ja tukea opettamiseen. Oppimisaihioihin on liitetty Pelastustoimen verkkosivujen internet linkkejä. Näitä voidaan käyttää opetuksen tukena. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoite on opetuksen laadun parantaminen ja kansalaisten turvallisuustietouden lisääminen.
Myöhemmin opinnäytetyön toimivuutta voitaisiin tarkastella tekemällä kartoitus digitaalisen esittely-, opetus- ja ohjauskansion toimivuudesta.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Keski-Suomen aluepelastuslaitoksen Keuruun toimipisteeseen digitaalinen esittely-, opetus- ja ohjauskansio lasten ja nuorten opetus ja ohjaustilanteisiin. Kansiosta tehtiin digitaalinen tiedosto, joka on opetusmuotona lisääntymässä. Digitaalinen tiedosto voi olla cd-romilla, muistitikulla tai internet sivustolla. Keskeisenä ajatuksena oli oppimisaihion monikäyttöisyys, helppo jakaminen ja vaivaton päivittäminen. Digitaalinen esittely-, opetus- ja ohjauskansio jaettiin oppimisaihioihin. Pääkansio tarkastelee ja esittelee Keuruun Pelastuslaitosta ja organisaatiota. Alakansiot käsittelevät Keuruun pelastuslaitoksen toimintaa, henkilöstöä ja työskentelyä. Alakansiot ovat jaettu ikäryhmille sopiviksi, päiväkotiryhmät ja koululaisryhmät. Tämä mahdollistaa oikein suunnatun opettamisen eri-ikäisille kansalaisille. Kansioissa on lähinnä valokuvia ja videointia Keuruun Pelastuslaitoksesta, tiloista, henkilöstöstä ja kalustosta. Kuvamateriaali luo rungon yhdenmukaiselle opettamiselle, antaen luovuutta opettajalle ja tukea opettamiseen. Oppimisaihioihin on liitetty Pelastustoimen verkkosivujen internet linkkejä. Näitä voidaan käyttää opetuksen tukena. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoite on opetuksen laadun parantaminen ja kansalaisten turvallisuustietouden lisääminen.
Myöhemmin opinnäytetyön toimivuutta voitaisiin tarkastella tekemällä kartoitus digitaalisen esittely-, opetus- ja ohjauskansion toimivuudesta.