Francesco Clemente, Nada, 1981: Pingottamattoman kangaspohjaisen maalauksen konservointi ja ripustuksen rakenteellinen uusiminen
Laune, Pablo (2020)
Laune, Pablo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511586
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on Francesco Clementen Nada-teoksen (1981) konservointi ja uuden alkuperäistä ripustusintentiota tukevan rakenteen valmistus. Teos koostuu suuresta kangaspohjaisesta akryylimaalauksesta, jota reunustaa samettikangaskehys. Maalauksen sisällä on myös ohut vaahtomuovinen pehmuste. Pingotuskehikkoon pingotetun teoksen yläreunassa on samettikankaiset ripustuslenkit ja oikeaan yläreunaan on ripustettu maalattu tyyny.
Ennen konservoinnin aloittamista, teoksen provenienssia ja taiteellista sisältöä tutkittiin tavoitteena selvittää teokseen käytettyjä tekniikoita ja myöhemmin sille tehtyjen muutoksien motiiveja. Teos on päätynyt Kansallisgallerian kokoelmiin Kouri-kokoelman kautta suhteellisen huonossa kunnossa. Kauttaaltaan deformoidussa maalipinnassa on paljon krakelyyrejä ja irtoilevaa maalipintaa. Monia krakelyyrialueita on myös huolimattomasti paikkamaalattu. Teos oli samettikehyksestä löyhästi pingotettu pingotuskehykseen oletettavasti siitä syystä, että alkuperäisistä samettilenkeistä ripustettaessa teos ei ole asettunut halutulla tavalla.
Konservointityön pääpaino kohdistui teoksen rakenteelliseen tukemiseen. Maalipinnan kiinnityksen jälkeen, teoksen sisällä oleva alkuperäinen valahtanut ja hauras vaahtomuovipehmuste vaihdettiin pitkäikäisempään polyesterivanuun. Pingotuskehys korvattiin ylä- ja alareunasta samettikangaskehyksen sisään pujotetulla alumiinilistalla, johon kiinnitettiin neljä rosterista ripustuskoukkua. Uusi ripustusrakenne kohdistettiin alkuperäisten samettikangaslenkkien taakse, niin että se jäisi mahdollisimman huomaamattomaksi. Myös alun perin ompeleella kiinnitetylle tyynylle kehitettiin säilytystä ja kuljetusta varten helposti irrotettava kiinnike, joka yhdistyy maalauksen yläreunan tukirakenteeseen.
Vaikka teos ei konservoinnin seurauksena visuaalisesti muuttunut radikaalisti, kattava rakenteellinen konservointi mahdollistaa sille turvallisen tulevaisuuden ja helpottaa huomattavasti teoksen ripustamista alkuperäiseen tilaan nähden. Uuden säilytys- ja ripustustavan ansiosta teos kulkee myös helpommin lainaan.
Ennen konservoinnin aloittamista, teoksen provenienssia ja taiteellista sisältöä tutkittiin tavoitteena selvittää teokseen käytettyjä tekniikoita ja myöhemmin sille tehtyjen muutoksien motiiveja. Teos on päätynyt Kansallisgallerian kokoelmiin Kouri-kokoelman kautta suhteellisen huonossa kunnossa. Kauttaaltaan deformoidussa maalipinnassa on paljon krakelyyrejä ja irtoilevaa maalipintaa. Monia krakelyyrialueita on myös huolimattomasti paikkamaalattu. Teos oli samettikehyksestä löyhästi pingotettu pingotuskehykseen oletettavasti siitä syystä, että alkuperäisistä samettilenkeistä ripustettaessa teos ei ole asettunut halutulla tavalla.
Konservointityön pääpaino kohdistui teoksen rakenteelliseen tukemiseen. Maalipinnan kiinnityksen jälkeen, teoksen sisällä oleva alkuperäinen valahtanut ja hauras vaahtomuovipehmuste vaihdettiin pitkäikäisempään polyesterivanuun. Pingotuskehys korvattiin ylä- ja alareunasta samettikangaskehyksen sisään pujotetulla alumiinilistalla, johon kiinnitettiin neljä rosterista ripustuskoukkua. Uusi ripustusrakenne kohdistettiin alkuperäisten samettikangaslenkkien taakse, niin että se jäisi mahdollisimman huomaamattomaksi. Myös alun perin ompeleella kiinnitetylle tyynylle kehitettiin säilytystä ja kuljetusta varten helposti irrotettava kiinnike, joka yhdistyy maalauksen yläreunan tukirakenteeseen.
Vaikka teos ei konservoinnin seurauksena visuaalisesti muuttunut radikaalisti, kattava rakenteellinen konservointi mahdollistaa sille turvallisen tulevaisuuden ja helpottaa huomattavasti teoksen ripustamista alkuperäiseen tilaan nähden. Uuden säilytys- ja ripustustavan ansiosta teos kulkee myös helpommin lainaan.