Turvallisuusjohtamisjärjestelmä Raya Divers Co. Ltd:lle : Safety Management System for Raya Divers Co. Ltd.
Haapakka, Matti (2020)
Haapakka, Matti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817670
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tehtiin thaimaalaiselle, merellisiin retkiin ja sukeltamiseen erikoistuneelle Raya Divers Co. Ltd:lle kustannustehokas turvallisuusjohtamisjärjestelmä, joka sisältää henkilökunnan koulutusmateriaalin. Kilpaillulla ja riskialttiilla alalla ei tähän asti ole ollut kattavaa ja yhtenäistä kansiin koottua turvallisuus- ja koulutusjärjestelmää, vaan toiminta on pohjautunut kouluttajien hajanaiseen osaamistasoon ja asiantuntemukseen.
Tilaajan ja sen yhteistyökumppaneiden toimintaa, turvallisuusvaatimuksia ja käytänteitä tutkittiin ja verrattiin tilaajan toimintaa sääteleviin Thaimaan lakeihin. Saatua dataa käytettiin viitekehyksenä, kun PADI:n standardien ja työn tekijän merenkulun turvallisuusasiantuntemuksen avulla sekä tilaajan materiaaleja hyödyntäen koottiin päivitettävä turvallisuusjohtamisjärjestelmä.
Opinnäytetyö kokonaisuudessaan sisältää koko henkilökunnan minimiperehdytys- ja koulutusvaatimukset ja siitä löytyy sovittu laaja-alaisen turvallisuuskoulutuksen materiaali. Järjestelmä vähentää inhimillisen tekijän osuutta asettamalla henkilökunnalle selkeät koulutus- ja osaamisvaatimukset sekä määrittelee ammattinimikkeeseen sidotut turvallisuuteen liittyvät velvollisuudet ja tehtävät. Henkilökunnalle luotiin helppolukuinen mukana kulkeva toimintaohjeistus erilaisia retkillä tapahtuvia hätätilanteita varten. Työhön sisällytettiin tilaajan asiakaskäyttöön tarkoitettujen kulkuneuvojen ja niiden kuljettajia koskevat vaatimukset.
Lopputuotteeksi kehitettiin turvallisuushavainnoista oppiva järjestelmä, joka pyrkii ehkäisemään tapaturmia. Se osoittaa yrityksen mielenkiinnon ja panostuksen asiakas- ja työturvallisuuteen ja toimii myyntivalttina uusista sopimuksista neuvoteltaessa. As a Bachelor´s thesis for Raya Divers Co. Ltd., a Thai company that specializes in sea excursions and diving, was made a cost-effective safety management system which includes staff training material. Until now, the competitive and high-risk sector has not had a comprehensive and uniform safety and training system compiled into one dossier, instead it has been based on the fragmented level of knowledge and expertise of trainers.
The operations, safety requirements and practices of the client and its partners were examined and compared with the laws of Thailand governing the client operations. The data obtained was used as a frame of reference when compiling an upgradeable safety management system using PADI standards and the author's maritime safety expertise, as well as using the customer's materials.
In its entirety the thesis statement includes the minimum familiarization and training requirements for the entire staff and contains the agreed material for extensive safety training. The system reduces the contribution of the human element by setting clear training and competence requirements for staff and defining the safety-related responsibilities and tasks associated with the professional title. An accompanying easy-to-follow operating instructions were created for the staff for various emergencies on excursions. The work included requirements for the means of transport and their drivers used by customers.
As a final product was developed a system learning from safety observations which aims to prevent accidents. The system demonstrates the client's interest and commitment to customer and occupational safety and acts as a selling point when negotiating new contracts.
Tilaajan ja sen yhteistyökumppaneiden toimintaa, turvallisuusvaatimuksia ja käytänteitä tutkittiin ja verrattiin tilaajan toimintaa sääteleviin Thaimaan lakeihin. Saatua dataa käytettiin viitekehyksenä, kun PADI:n standardien ja työn tekijän merenkulun turvallisuusasiantuntemuksen avulla sekä tilaajan materiaaleja hyödyntäen koottiin päivitettävä turvallisuusjohtamisjärjestelmä.
Opinnäytetyö kokonaisuudessaan sisältää koko henkilökunnan minimiperehdytys- ja koulutusvaatimukset ja siitä löytyy sovittu laaja-alaisen turvallisuuskoulutuksen materiaali. Järjestelmä vähentää inhimillisen tekijän osuutta asettamalla henkilökunnalle selkeät koulutus- ja osaamisvaatimukset sekä määrittelee ammattinimikkeeseen sidotut turvallisuuteen liittyvät velvollisuudet ja tehtävät. Henkilökunnalle luotiin helppolukuinen mukana kulkeva toimintaohjeistus erilaisia retkillä tapahtuvia hätätilanteita varten. Työhön sisällytettiin tilaajan asiakaskäyttöön tarkoitettujen kulkuneuvojen ja niiden kuljettajia koskevat vaatimukset.
Lopputuotteeksi kehitettiin turvallisuushavainnoista oppiva järjestelmä, joka pyrkii ehkäisemään tapaturmia. Se osoittaa yrityksen mielenkiinnon ja panostuksen asiakas- ja työturvallisuuteen ja toimii myyntivalttina uusista sopimuksista neuvoteltaessa.
The operations, safety requirements and practices of the client and its partners were examined and compared with the laws of Thailand governing the client operations. The data obtained was used as a frame of reference when compiling an upgradeable safety management system using PADI standards and the author's maritime safety expertise, as well as using the customer's materials.
In its entirety the thesis statement includes the minimum familiarization and training requirements for the entire staff and contains the agreed material for extensive safety training. The system reduces the contribution of the human element by setting clear training and competence requirements for staff and defining the safety-related responsibilities and tasks associated with the professional title. An accompanying easy-to-follow operating instructions were created for the staff for various emergencies on excursions. The work included requirements for the means of transport and their drivers used by customers.
As a final product was developed a system learning from safety observations which aims to prevent accidents. The system demonstrates the client's interest and commitment to customer and occupational safety and acts as a selling point when negotiating new contracts.