Dialogisuuden mahdollisuudet ja onnistumiset
Siekkinen, Petteri (2011)
Siekkinen, Petteri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110314202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110314202
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin lomakehaastattelun avulla Lempäälän kunnan Iina –projektin moniammatillista arviointitiimin toimintaa. Keskeisiä käsitteitä tutkimuksessa ovat dialogisuus ja moniammatillinen verkostotyö.
Lempäälän kunnan Iina-projekti on osa sosiaali- ja terveysministeriön KASTE-ohjelman Suomen lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluiden kehittämiskokonaisuutta.
Lempäälässä Iina-projektiin osallistuivat sosiaali- ja terveystoimi sekä sivistystoimi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten monialainen arviointitiimi on onnistunut tehtävässään ja mitä kehitystyötä pitäisi jatkossa tehdä. Toisaalta tutkimuksessa haluttiin selvittää dialogisuutta verkostonäkökulmasta.
Moniammatilliseen arviointitiimiin kuuluu lastensuojelun sosiaalityöntekijä, lastensuojelun perhetyöntekijä, perheneuvolan perhetiimin nuorisopsykiatri ja sosiaalityöntekijä, koulukuraattori ja hanketyöntekijä. Itse osallistuin moniammatilliseen arviointitiimiin lastensuojelun perhetyöntekijänä.
Teoriaosa esittelee dialogisuutta verkostotyön näkökulmasta ja moniammatillista verkostotyötä. Tutkimuksessa käytettiin lomakehaastattelua.
Tutkimuksessa tuli esiin tärkeää asiaa: tiimiin täytyy tiedostaa oma tehtävä ja tarkoitus, tiimin jäsenten tulee
tuntea toisensa ja toistensa perustehtävä, tiimin jäsenet tarvitsevat harjoitusta ennen varsinaisia asiakastapaamisia sekä tiimi tarvitsee aikaa, että nämä kaikki ehtivät toteutua
Lempäälän kunnan Iina-projekti on osa sosiaali- ja terveysministeriön KASTE-ohjelman Suomen lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluiden kehittämiskokonaisuutta.
Lempäälässä Iina-projektiin osallistuivat sosiaali- ja terveystoimi sekä sivistystoimi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten monialainen arviointitiimi on onnistunut tehtävässään ja mitä kehitystyötä pitäisi jatkossa tehdä. Toisaalta tutkimuksessa haluttiin selvittää dialogisuutta verkostonäkökulmasta.
Moniammatilliseen arviointitiimiin kuuluu lastensuojelun sosiaalityöntekijä, lastensuojelun perhetyöntekijä, perheneuvolan perhetiimin nuorisopsykiatri ja sosiaalityöntekijä, koulukuraattori ja hanketyöntekijä. Itse osallistuin moniammatilliseen arviointitiimiin lastensuojelun perhetyöntekijänä.
Teoriaosa esittelee dialogisuutta verkostotyön näkökulmasta ja moniammatillista verkostotyötä. Tutkimuksessa käytettiin lomakehaastattelua.
Tutkimuksessa tuli esiin tärkeää asiaa: tiimiin täytyy tiedostaa oma tehtävä ja tarkoitus, tiimin jäsenten tulee
tuntea toisensa ja toistensa perustehtävä, tiimin jäsenet tarvitsevat harjoitusta ennen varsinaisia asiakastapaamisia sekä tiimi tarvitsee aikaa, että nämä kaikki ehtivät toteutua