Työtyytyväisyyskysely kunnan-x hoitohenkilöstölle
Reunanen, Henna; Tamminen, Anu (2020)
Reunanen, Henna
Tamminen, Anu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110322128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110322128
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja selvittää kunnan-x perusturvan alaisten hoitotyöntekijöiden sekä esimiesten työtyytyväisyyttä. Tavoitteena oli hyvinvoiva työyhteisö ja laadukas asiakastyö. Työn aiheen saimme kunnan-x perusturvan esimiehiltä. Aihe koettiin tarpeelliseksi, koska edellisestä työtyytyväisyyskyselystä oli paljon aikaa. Työyhteisön näkökulmasta koemme opinnäytetyön aiheen tärkeäksi, koska työntekijöiden jaksamiseen tulee kiinnittää huomiota hyvän työnlaadun ylläpitämiseksi.
Kyselyjä lähetettiin 70 kappaletta kolmeen eri palveluyksikköön (palveluasuminen sekä tehostettu yksikkö) ja vastauksia saatiin 42 kappaletta. Vastausprosentiksi tuli siis 60 %. Kysely toteutettiin henkilöstölle sähköisesti työntekijöiden sähköpostin kautta anonyymisti. Vastaukset analysoitiin ja tuotiin työhön kaavioina sekä prosenttilukuina. Kysely toteutettiin sekä laadullisena eli kvalitatiivisena ja määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Teoreettisena viitekehyksenä oli aiheeseen liittyvä lähdekirjallisuus, aiemmat tutkimukset sekä julkaisut. Opinnäytetyön näkökulmina käytettiin työ ja sen kehittäminen, työyhteisö, työn arvostus ja oma hyvinvointi sekä johtaminen ja esimiestyö.
Tutkimustulosten mukaan voidaan todeta, että työtyytyväisyyttä edistäviä tekijöitä olivat hyvä työyhteisö, luotettava esimies sekä asukkaiden ja omaisten tyytyväisyys. Työtyytyväisyyttä vähentävinä tekijöinä koettiin huono tiedonkulku sekä vähäiset henkilöstöresurssit. Työyksiköissä koettiin olevan melko hyvä ”me henki”. Esimiehen tavoitettavuus koettiin helpoksi ja esimies oli myös jonkin verran kiinnostunut työntekijöiden työtyytyväisyydestä. Esimiehen kohtelu alaisiaan kohtaan nähtiin eriarvoisena sekä tiedonkulku yksikössä koettiin melko tai täysin puutteelliseksi. Opinnäytetyön tulosten perusteella työnantajalle annettiin avaimet työn kehittämiseen ja hyvän työtyytyväisyyden saavuttamiseen.
Kyselyjä lähetettiin 70 kappaletta kolmeen eri palveluyksikköön (palveluasuminen sekä tehostettu yksikkö) ja vastauksia saatiin 42 kappaletta. Vastausprosentiksi tuli siis 60 %. Kysely toteutettiin henkilöstölle sähköisesti työntekijöiden sähköpostin kautta anonyymisti. Vastaukset analysoitiin ja tuotiin työhön kaavioina sekä prosenttilukuina. Kysely toteutettiin sekä laadullisena eli kvalitatiivisena ja määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Teoreettisena viitekehyksenä oli aiheeseen liittyvä lähdekirjallisuus, aiemmat tutkimukset sekä julkaisut. Opinnäytetyön näkökulmina käytettiin työ ja sen kehittäminen, työyhteisö, työn arvostus ja oma hyvinvointi sekä johtaminen ja esimiestyö.
Tutkimustulosten mukaan voidaan todeta, että työtyytyväisyyttä edistäviä tekijöitä olivat hyvä työyhteisö, luotettava esimies sekä asukkaiden ja omaisten tyytyväisyys. Työtyytyväisyyttä vähentävinä tekijöinä koettiin huono tiedonkulku sekä vähäiset henkilöstöresurssit. Työyksiköissä koettiin olevan melko hyvä ”me henki”. Esimiehen tavoitettavuus koettiin helpoksi ja esimies oli myös jonkin verran kiinnostunut työntekijöiden työtyytyväisyydestä. Esimiehen kohtelu alaisiaan kohtaan nähtiin eriarvoisena sekä tiedonkulku yksikössä koettiin melko tai täysin puutteelliseksi. Opinnäytetyön tulosten perusteella työnantajalle annettiin avaimet työn kehittämiseen ja hyvän työtyytyväisyyden saavuttamiseen.