Pahoinpitelyepäilyn kohteeksi joutuneen lapsen kohtaaminen kuvantamisessa : verkko-opintokokonaisuus röntgenhoitajaopiskelijoille
Broholm, Åsa; Tapiola, Susanna (2020)
Broholm, Åsa
Tapiola, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524294
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli välittää saatavilla olevaa tietoa pahoinpitely-epäilyn kohteeksi joutuneen lapsen kohtaamisesta kuvantamisessa. Tarkoituksena oli laatia aiheesta verkko-opintokokonaisuus toisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen yhteistyökumppanina toimi Tampereen ammattikorkeakoulu.
Verkko-opintokokonaisuuden suunnittelussa käytettiin pohjana Flipped Class-roomia eli käänteistä opetusta. Flipped Classroom -opetusmenetelmässä opiskelija on aktiivisessa roolissa eikä opetus sisällä vain pelkkiä luentoja. Ennen kontaktikertaa opiskelijalle osoitetaan materiaali, jonka avulla opiskeli-ja tutustuu aiheeseen. Opiskeltava materiaali voi sisältää videoita opiskeltavasta aiheesta ja itsenäisen oppimistehtävän. Kontaktikerralla käsitellään materiaalin ja oppimistehtävien pohjalta nousseet kysymykset ja keskustellaan aiheesta. Eri tulkinnat ja näkökulmat herättävät keskustelua ja tukevat näin oppimista.
Opinnäytetyönä tehty verkko-opintokokonaisuus sisälsi kolme opetusvideota, itsenäisen oppimistehtävän ja kontaktikeskustelun verkossa. Videot oli tehty Microsoft PowerPoint-ohjelmistoa käyttäen, ja ne oli jaoteltu kolmeen eri aihe-alueeseen: lasten pahoinpitely, pahoinpitelyepäilyn kohteeksi joutunut lapsi kuvantamisessa ja pahoinpitelyepäilyn kohteeksi joutuneen lapsen kohtaaminen. Itsenäisenä oppimistehtävänä oli kuvitteellinen lähete. Lähetteen avulla opiskelijan oli tarkoitus pohtia itsenäisesti, miten osaisi varautua pahoinpitely-epäilyn kohteeksi joutuneen lapsen kohtaamiseen kuvantamisessa ja mihin asioihin voidaan varautua etukäteen. Lopuksi käytiin kontaktikeskustelu Zoom-verkkokokoustyökalua käyttäen. Keskusteluun osallistui 20 opiskelijaa.
Jatkotutkimusehdotuksena esitetään haastattelututkimusta röntgenhoitajille, jotka ovat työssään kohdanneet pahoinpitelyepäilyn kohteeksi joutuneen lapsen. Haastattelussa voitaisiin selvittää, millaisia kokemuksia röntgenhoitajilla on ja miten he käsittelevät kohtaamisia jälkikäteen.
Verkko-opintokokonaisuuden suunnittelussa käytettiin pohjana Flipped Class-roomia eli käänteistä opetusta. Flipped Classroom -opetusmenetelmässä opiskelija on aktiivisessa roolissa eikä opetus sisällä vain pelkkiä luentoja. Ennen kontaktikertaa opiskelijalle osoitetaan materiaali, jonka avulla opiskeli-ja tutustuu aiheeseen. Opiskeltava materiaali voi sisältää videoita opiskeltavasta aiheesta ja itsenäisen oppimistehtävän. Kontaktikerralla käsitellään materiaalin ja oppimistehtävien pohjalta nousseet kysymykset ja keskustellaan aiheesta. Eri tulkinnat ja näkökulmat herättävät keskustelua ja tukevat näin oppimista.
Opinnäytetyönä tehty verkko-opintokokonaisuus sisälsi kolme opetusvideota, itsenäisen oppimistehtävän ja kontaktikeskustelun verkossa. Videot oli tehty Microsoft PowerPoint-ohjelmistoa käyttäen, ja ne oli jaoteltu kolmeen eri aihe-alueeseen: lasten pahoinpitely, pahoinpitelyepäilyn kohteeksi joutunut lapsi kuvantamisessa ja pahoinpitelyepäilyn kohteeksi joutuneen lapsen kohtaaminen. Itsenäisenä oppimistehtävänä oli kuvitteellinen lähete. Lähetteen avulla opiskelijan oli tarkoitus pohtia itsenäisesti, miten osaisi varautua pahoinpitely-epäilyn kohteeksi joutuneen lapsen kohtaamiseen kuvantamisessa ja mihin asioihin voidaan varautua etukäteen. Lopuksi käytiin kontaktikeskustelu Zoom-verkkokokoustyökalua käyttäen. Keskusteluun osallistui 20 opiskelijaa.
Jatkotutkimusehdotuksena esitetään haastattelututkimusta röntgenhoitajille, jotka ovat työssään kohdanneet pahoinpitelyepäilyn kohteeksi joutuneen lapsen. Haastattelussa voitaisiin selvittää, millaisia kokemuksia röntgenhoitajilla on ja miten he käsittelevät kohtaamisia jälkikäteen.